Zarząd Mazowsza 12 lipca zatwierdził plan inwestycyjny złożony przez Siedlce i powiaty partnerskie, dotyczący projektów komunikacyjnych w ramach tak zwanych Regionalnych Inwestycji Terytorialnych.

Spotkanie 20 lipca w siedleckim Kolegium Języków Obcych przy ul. Konarskiego pozwoliło na wymianę zdań i pytania - pomiędzy zarządem województwa mazowieckiego a samorządowcami z terenu powiatów i miast: Łosic, Siedlec, Węgrowa, Sokołowa Podlaskiego i Garwolina - na temat statusu wniosków i dalszych kroków w procesie dotyczącym Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. Marszałek Adam Struzik przyjechał by de facto podpisać umowy dot. wsparcia unijnego z 7 samorządami naszego regionu, jednak nie uniknął pytań i deklaracji dot. RIT-u miasta Siedlce.

Uchwała Nr 1102/166/16 z dnia 12-07-2016 Zarządu Województwa Mazowieckiego to chyba najważniejsza dla Siedlec informacja, jaką można było pozyskać z wczorajszego spotkania w Siedlcach Marszałka Województwa Adama Struzika. Uchwała dotyczy przyjęcia dokumentu pod nazwą: "Plan Inwestycyjny dla subregionu siedleckiego objętego OSI problemowym pn.: "Utworzenie Zintegrowanego Wielofunkcyjnego Węzła Wymiany Pasażerskiej w Siedlcach oraz rozbudowa i modernizacja powiązanego z nim układu komunikacyjnego miasta i subregionu siedleckiego". Zarząd samorządu wojewódzkiego tym samym zaopiniował pozytywnie strategiczne cele opracowanego i złożonego wniosku naszego subregionu o dofinansowanie z funduszy unijnych projektu rozbudowy "układu komunikacyjnego". W jego ramach ma powstać kluczowe dla naszego miasta zintegrowane centrum przesiadkowe i tunel w ul. Kilińskiego.

Projekt może wziąć udział teraz w konkursie, który został ogłoszony - w ramach wiązki "Infrastruktura drogowa: drogi lokalne i drogi wojewódzkie". W sumie na projekty w ramach RIT w całym województwie przeznaczono ponad 950 mln zł. Dopiero jesienią dowiemy się, ile punktów, a co za tym idzie i ile pieniędzy uzyskał tzw. RIT siedlecki. Subregion siedlecki złożył do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 projekty dotyczące ograniczenia niskiej emisji oraz poprawy spójności komunikacyjnej, społecznej i gospodarczej.

Budowa centrum przesiadkowego i tunelu w ulicy Kilińskiego, to tylko część inwestycji w ramach siedleckiego RIT (Siedlce występują w nim jako podmiot wiodący). Pozostałe części projektu to: utworzenie centrum przesiadkowego w Sokołowie Podlaskim i modernizacja układu komunikacyjnego w powiatach węgrowskim, siedleckim i łosickim. Zarząd Województwa dopuścił cały "siedlecki" wniosek - bez uwag do jego części operacyjnej - do konkursu. Za to, Zarządowi Mazowsza podziękował prezydent Siedlec Wojciech Kudelski. - Dziękuję i liczę na więcej - powiedział prezydent. - Poradzimy sobie z kamieniami milowymi naszego projektu. Mamy przygotowaną dokumentację do wniosku i ustalone już szczegóły inwestycji z polskimi kolejami. Nasz RIT chcemy zakończyć w 2018 roku i jest to dla nas bardzo ważna sprawa. Dziękuję też wicemarszałek Orzełowskiej za dobre reprezentowanie wniosku Siedlec we władzach województwa.

Marszałek Adam Struzik i wicemarszałek Janina Orzełowska nie ukrywali, że celem Zarządu jest nie tylko doskonała jakość składanych wniosków. Apelowali też o to, by możliwie szybko je składać. Władzom Mazowsza zależy też na rozwoju współpracy subregionalnej: Regionalne Inwestycje Terytorialne miałyby stać się dla samorządów lokalnych inspiracją do wspólnego planowania najważniejszych inwestycji. - Chcemy przy tym, aby te zintegrowane projekty eliminowały problemy, które są bolączką lokalnych społeczności, np. problemy komunikacyjne - deklarował marszałek Struzik.

Cenną może okazać się informacja o unijnym programie transgranicznym "Polska-Białoruś-Ukraina", przekazana na spotkaniu przez wicemarszałek Janinę Orzełowską. Uważa ona, że Siedlce mogą też z tych środków korzystać. W ramach programu realizowana ma być, m.in. droga Siedlce-Łosice o wartości ponad 5 mln zł. W tym programie, wielkość dofinansowań sięga 90%, a można realizować wnioski z zakresu kultury, infrastruktury drogowej, służby zdrowia, turystyki. Ze strony władz miasta Siedlce jest deklaracja, że przyjrzą się one możliwościom, jakie daje program i rozważą skorzystanie z jego wsparcia.

W ramach - wspomnianych wyżej - podpisanych umów z Zarządem Województwa, budowane będą lub modernizowane drogi lokalne na terenie subregionu siedleckiego. Pieniądze na nie pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy podpisało 7 samorządów - na realizację 16 projektów drogowych samorządowcy otrzymali ponad 9,4 mln zł. unijnego wsparcia.

opr. JiC