Siedlecki Stadler realizuje rekordowe zamówienie Kolei Mazowieckich na pociągi typu Flirt. Pierwsze z nich na torach pojawią się jesienią przyszłego roku. Do 2022 roku mazowiecki operator kolejowy planuje wycofać z użytkowania pojazdy "ezt" starej generacji.
Koleje Mazowieckie nie zwalniają tempa w realizacji historycznego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 7 maja Spółka podpisała trzy umowy: pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu 6 pociągów typu FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020; kolejna, to umowa wykonawcza z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. na 6 dofinansowanych z UE pojazdów; trzecią umową jest umowa przedwstępna dot. zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Podpisując umowę na dostawę 6 pierwszych pojazdów FLIRT, Koleje Mazowieckie rozpoczynają realizację podpisanej 17 stycznia br. umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.
– Dziś Koleje Mazowieckie są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tak duży kontrakt to z jednej strony zwiększenie komfortu podróżowania i możliwości operacyjnych spółki. Z drugiej to impuls rozwojowy dla całego województwa. Nowoczesne pociągi będą produkowane w Siedlcach, co oznacza, m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Dodatkowo firma Stadler współpracuje z wieloma mazowieckimi partnerami, m.in. dostawcami części do pociągów. To dla nich gwarancja stabilności pracy – podkreśla marszałek Mazowsza Adam Struzik.
Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), ponadto pojazdy wyposażone będą w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).
Unia dofinansowuje zakup pierwszych 6 Flirtów
Projekt pn. "Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych" typu FLIRT, uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł.
– Nasze plany inwestycyjne są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy zapewnić ich właściwe finansowanie. Zakupy taborowe tej skali to ogromne wyzwanie, ale już dzisiaj mogę powiedzieć, że fundusze na realizację projektu są zapewnione. Pierwsze pojazdy, zakupione dzięki dofinansowaniu z RPO WM, wyjadą na tory już w IV kwartale 2019 r. Oznacza to lepsze warunki podróży i możliwość rozszerzenia oferty przewozowej dla naszych pasażerów – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Umowa wykonawcza na 205,8 mln zł. podpisana
Koleje Mazowieckie i Stadler Polska Sp. z o.o. podpisały umowę wykonawczą na dostawę 6 pierwszych pojazdów dofinansowanych z RPO WM 2014-2020. Wartość umowy to 205,8 mln zł (brutto). Co ważne, kwota podpisanej umowy obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników.
Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw każdego z dostarczonych pojazdów.
– Dzisiejsza umowa ze Stadlerem uruchomia proces produkcji pierwszych pojazdów FLIRT najnowszej generacji. Z fazy przygotowywań formalnych wchodzimy w etap realizacji założeń naszej polityki taborowej, której celem jest wycofanie z eksploatacji najstarszego taboru i zastąpienie go nowym. Kolejne umowy wykonawcze będziemy podpisywać zgodnie z harmonogramem przyjętym dzisiaj umową przedwstępną. W rezultacie do 2022 r. na torach Mazowsza przybędzie 61 pięcioczłonowych ezt. Należy podkreślić, że wraz z pojazdami kupujemy ich utrzymanie, szkolenia dla pracowników, a także nowy symulator jazdy – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Dwa pierwsze zamówione pociągi FLIRT wyjadą na mazowieckie tory w IV kwartale 2019 r. Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, przewidziano je do obsługi relacji Warszawa – Działdowo. Wraz z pojazdami zostanie dostarczony symulator. Pozostałe pociągi będą pojawiały się sukcesywnie. Ostatni musi zostać dostarczony KM w terminie 21 miesięcy od dnia podpisania ostatniej umowy wykonawczej.
– Bardzo się cieszymy, że możemy podpisać dziś pierwszą umowę realizacyjną oraz umowę przedwstępną na kolejne pojazdy i rozpocząć proces ich produkcji. Umowy te są dla nas niezmiernie ważne – pozwalają bowiem nie tylko utrzymać obecne zatrudnienie w naszym zakładzie w Siedlcach, ale także stworzyć nowe, atrakcyjne miejsca pracy. Od stycznia utworzyliśmy już ponad 50 nowych etatów, docelowo będzie ich ponad 200 – dodał Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową i Wschodnią w firmie Stadler.
Umowa przedwstępna na 55 pociągów
Kolejna umowa między Kolejami Mazowieckimi a firmą Stadler Polska to umowa przedwstępna przyjmująca harmonogram określający terminy podpisania umów wykonawczych na 55 pozostałych pojazdów. Zgodnie z jej zapisami KM i Stadler zobowiązują się do podpisania kolejnych umów wykonawczych w następujących terminach:
• umowa na dostawę 12 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2019 r.,
• umowa na dostawę kolejnych 12 pięcioczłonowych pojazdów do 29 lutego 2020 r.,
• umowa na dostawę 15 pięcioczłonowych pojazdów do 31 sierpnia 2020 r.,
• umowa na dostawę 16 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2021 r.
55 sztuk pięcioczłonowych ezt ma obsługiwać trasy leżące w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym (Warszawa i 39 ościennych gmin), tj. Warszawa - Tłuszcz – 16 ezt, Góra Kalwaria -Czachówek - Warszawa - Modlin – 15 ezt, Sochaczew - Warszawa - Celestynów – 12 ezt, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki – 12 ezt.
Zakupione pojazdy zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, które spółka zamierza wycofać z eksploatacji. Do 2022 r. planowane jest wycofanie 39 pojazdów "ezt" starej generacji.
opr. na podst. źr.
Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/