Skwer Niepodległości 2, p. 58
tel. 25 794 3736
poniedziałek 9.00-15.00
wtorek 9.00-15.00
środa 9.00-12.00
czwartek 13.00-18.00
Centrala - tel. 25 794-3700
Gdzie szukać informacji i porady?
Do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w
Siedlcach konsumenci mogą zgłaszać się telefonicznie (nr 25 7943736),
pocztą elektroniczną (
mrk@um.siedlce.pl)
oraz osobiście w dniach urzędowania do Urzędu Miasta w Siedlcach –
wejście główne schodami w górę (drzwi otwiera pracownik ochrony po
zgłoszeniu celu wizyty w Urzędzie), pokój nr 58 na parterze, po prawej
stronie wejścia. Jeśli Rzecznika nie będzie w biurze z powodu urlopu,
sprawę WYŁĄCZNIE PISEMNIE można złożyć do Biura Obsługi Interesanta
(wejście schodami w dół od ulicy Piłsudskiego).
Godziny urzędowania Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
poniedziałek, wtorek: od godz. 9.00 do 15.00,
środa: od godz. 9.00 do 12.00.
czwartek: od godz. 13.00 do 18.00.
Pliki z aktualnymi przepisami prawa konsumenckiego –
ustawami i rozporządzeniami do zapoznania się i ewentualnie do pobrania
znajdują się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów
https://uokik.gov.pl/ochrona_konsumentow_.php
Informacje o bezpłatnej pomocy prawnej (przez telefon lub pocztę
elektroniczną) w sprawach indywidualnych znajdziemy także na stronie
internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Są tam numery
telefonów i adresy poczty elektronicznej miejskich i powiatowych
rzeczników konsumentów, Inspekcji Handlowej oraz ogólnopolskich
instytucji zajmujących się pomocą specjalistyczną z następujących
sektorów: telekomunikacji, energii i paliw, ubezpieczeń i finansów,
podróży kolejowych, podróży lotniczych, sporów transgranicznych.
https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
Instytucje i stowarzyszenia konsumenckie także udzielają bezpłatnych
porad telefonicznych konsumentom w sprawach indywidualnych. Oto
potrzebne linki:
https://konsumenci.org/potrzebuje-pomocy/porady-telefoniczne
Federacja Konsumentów
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/31,strefa-konsumenta.html
Europejskie Centrum Konsumenckie
https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
Urząd Komunikacji Elektronicznej
https://cik.uke.gov.pl/
Urząd Regulacji Energetyki, Poradnik dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
https://www.ure.gov.pl/pl/konsumenci/poradnik-odbiorcy/4766,Poradnik-dla-Odbiorcow-Energii-i-Paliw-Gazowych.html
Skargi na usługi medyczne są rozpatrywane przez Rzecznika Praw Pacjenta.
W Siedlcach można uzyskać numeru na ogólnopolską infolinię oraz pozostałe informacje w poniższym linku:
https://szpital.siedlce.pl/aktualnosci/Laczy-nas-Pacjent-bezplatna-infolinia-dla-Pacjentow
RZECZOZNAWCY
W poniższym linku są numery telefonów kontaktowych do rzeczoznawców
wpisanych na listę Inspekcji Handlowej. Najpierw trzeba otworzyć pełną
listę, potem wyszukać dane rzeczoznawcy z odpowiedniej dla sprawy
specjalności:
- Obuwie, wyroby skórzane, futrzarstwo, garbarstwo.
- Odzież, tekstylia , włókiennictwo.
- Usługi pralnicze.
- Meblarstwo.
- Sprzęt elektryczny i elektroniczny.
- Pojazdy samochodowe, maszyny, urządzenia.
- Budownictwo, usługi i wyroby budowlane, roboty wykończeniowe, parkieciarstwo.
- Pozostałe: Jubilerstwo, gemmologia (nauka o kamieniach szlachetnych). Złotnictwo. Rowery. Mięso i przetwory mięsne. Wyroby ze szkła (za wyjątkiem szkieł optycznych i stosowanych w opto-elektronice). Wyroby pirotechniczne, materiały wybuchowe, amunicja, pokazy pirotechniczne. Turystyka (usługi turystyczne) i hotelarstwo (usługi hotelarskie).
Po wyszukaniu danych rzeczoznawcy najlepiej skontaktować się
telefonicznie lub poprzez e-mail i wstępnie omówić zasady wydania
ekspertyzy o istnieniu wady w reklamowanej rzeczy. Taka ekspertyza jest
niezbędna, gdy sprzedawca bądź gwarant odmówi wykonania roszczenia
reklamacyjnego twierdząc, że dana rzecz została wydana bez wad.
Ekspertyza może stanowić dowód w sprawie podczas wnoszenia pozwu
przeciwko przedsiębiorcy. Niestety, ekspertyzy są odpłatne, a koszty
ponosi konsument, odzyskując je potem w przypadku wygranej sprawy w
sądzie powszechnym bądź polubownym. Np. ekspertyza wadliwości obuwia
kosztuje około 60 zł.
http://www.wiih.org.pl/index.php?id=122
ZGŁOSZENIA REKLAMACYJNE
W folderze „Druki do pobrania” pobrania są druki: reklamacji (z rękojmi,
z gwarancji, umowy o dzieło), wezwania do zapłaty, pozwu do sądu
powszechnego. Są także przykłady odwołania od nieuznania roszczenia
reklamacyjnego oraz odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem
przedsiębiorstwa.
Co jest najważniejsze przy sporządzaniu dokumentu reklamacyjnego?
Rzeczowy opis wady. Lepiej nie używać określeń ogólnych, potocznych, np.
„buty się rozwaliły” tylko napisać w którym miejscu i w jakiej
rozległości obuwia co wystąpiło/powstało/utworzyło się, np. „w
przedstopiu lewego buta wystąpiło rozprucie szwu na długości około 2
cm”, „na czubach obu butów wystąpiło odklejenie podeszwy od cholewki
około 1 cm w głąb”, „w lewym bucie w okolicach pięty wystąpiło pęknięcie
podeszwy na długość około 5 cm i głębokość 1 cm”. Nie pisać „telefon
nie działa” tylko opisać szczegółowo co się dzieje z urządzeniem, np.
„po wciśnięciu przycisku „włącz” nie widać żadnych oznak uruchomienia
go: wyświetlacz jest czarny”, „po wybraniu numeru z kontaktów słychać
sygnał łączenia, ale nie słychać rozmówcy”, „po usłyszeniu sygnału
połączenia przychodzącego i wciśnięciu „zielonej słuchawki” jest głucho i
znika z wyświetlacza „zielona słuchawka” tak jakby łączenie zostało
przerwane, taka sytuacja powtarza się podczas nawiązywania połączeń z
różnych miejsc na różne numery telefonów”, „po wciśnięciu ikony
aplikacji (nazwa) ona się nie otwiera nawet po wyłączeniu i ponownym
uruchomieniu telefonu”. Przy oddawaniu smartfonów do reklamacji dobrze
jest opisać na zgłoszeniu reklamacyjnym stan urządzenia, aby uniknąć
ewentualnych zarzutów o uszkodzeniach mechanicznych.
Reklamację wynikającą z umowy o dzieło składamy gdy
zgłaszamy wady wykonania np. wykonania jakiejś rzeczy na zamówienie
(meble, plandeka, uszycie ubrania), ale także usługi fryzjerskiej,
naprawy samochodu, ułożenia płytek w łazience, naprawy lodówki czy
projektu i realizacji ogrodu.
Według interpretacji prawników jednorazowa naprawa konkretnego sprzętu
domowego czy pojazdu może być uznana za dzieło, bo mamy jasno
zdefiniowany rezultat tej pracy, a samo wykonanie kończy się wraz z
naprawą tej rzeczy.
Reklamacja z rękojmi oznacza, że odpowiedzialność za wady sprzedanej rzeczy ponosi sprzedawca.
Reklamacja z gwarancji oznacza, że odpowiedzialność za wady sprzedanej rzeczy ponosi gwarant:
może to być producent albo importer. Trzeba pamiętać, że gwarancja jest
wydawana dobrowolnie, dlatego konsument powinien się o druk gwarancyjny
upomnieć u sprzedawcy pilnując wpisania daty sprzedaży. Dobrze jest
także zakupione urządzenia elektroniczne i elektryczne (smartfony,
komputery, AGD) zarejestrować na stronie internetowej producenta,
bardziej znane marki producentów mają przedstawicielstwa w Polsce i
trzeba tylko odnaleźć stronę i wypełnić druk.
Druki do pobrania