Zaczyna się okres dłuższych bądź krótszych wyjazdów weekendowych i wakacyjnych. W ubiegłym roku Straż Graniczna tylko na Lotnisku Chopina na Okęciu, z powodu nieważności, zniszczenia lub braku paszportu, nie zezwoliła na wyjazd z Polski 380. obywatelom.

Nieważny lub zniszczony paszport oraz brak tego dokumentu, to najczęstsze przyczyny uniemożliwiające podróż za granicę. Tylko na Mazowszu, kilkadziesiąt osób dziennie wnioskuje o przyśpieszenie decyzji paszportowej ze względu na wykupioną wcześniej wycieczkę. W 2017 r. Straż Graniczna na przejściu granicznym Warszawa – Okęcie (Lotnisko Chopina) z powodu nieważności, zniszczenia lub braku paszportu nie zezwoliła na wyjazd 380 obywatelom RP (w 2016 r. - 363 obywatelom RP).

W rzeczywistości liczba osób, które wykupiły wycieczki, a nie skorzystały z nich z powodu nieważnego dokumentu podróży jest większa. Turyści powinni sprawdzić szczegółowe wymagania dotyczące okresu ważności dokumentu w wybranym kraju. Informacje te znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod linkiem: www.polakzagranica.msz.gov.pl.

Właściciel paszportu nieważnego lub zniszczonego w sposób uniemożliwiający odczytanie i zweryfikowanie danych, musi pozostać w Polsce do czasu wydania nowego dokumentu. W przypadku dziecka – rodzice muszą złożyć wniosek wspólnie. W sytuacji, gdy jedno z rodziców jest już za granicą, jedynym sposobem na uzyskanie dokumentu jest potwierdzenie zgody rodzica przed konsulem RP w danym państwie bądź notariuszem.

Dodatkowo warto pamiętać, że członkostwo w Unii Europejskiej nie zawsze gwarantuje możliwość wjazdu bez paszportu do każdego kraju Wspólnoty. Kontrola graniczna może zostać czasowo przywrócona z powodu ważnych wydarzeń społecznych.

Ustawa o dokumencie paszportowym nie przewiduje możliwości wydania paszportu w trybie pilnym. Wojewoda ma 30 dni na wydanie dokumentu. Możliwe jest jedynie wydanie paszportu tymczasowego w przypadku choroby lub śmierci za granicą najbliższego członka rodziny, konieczności nagłego leczenia lub udokumentowanego wyjazdu służbowego.

Wojewoda Mazowiecki w 2017 r. wydał 216 590 paszportów, a w pierwszym kwartale 2018 r. 63 419 paszportów. Obecnie na Mazowszu działa 21 punktów paszportowych – 5 w delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego (Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce), 16 w Warszawie i okolicznych powiatach.

Informacje można uzyskać pod numerem infolinii: (22) 695 73 88 oraz na stronie www.mazowieckie.pl (zakładka Paszporty). Wniosek o paszport można złożyć w dowolnym punkcie paszportowym na terenie całego kraju, bez względu na miejsce zameldowania.

Zespół Prasowy Wojewody Mazowieckiego