Dla podjęcia tylko jednej, ale ważnej uchwały inwestycyjnej zebrała się siedlecka Rada Miasta 14 listopada. Jednogłośnie zaakceptowano autokorektę samorządu powiatu sokołowskiego dot. całkowitej wartości finansowej tamtejszej części projektu. To część składowa większego planu, tzw. RIT, dla całego subregionu siedleckiego.
W obecnym Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 nowością jest wprowadzony przez Komisję Europejską ZIT, czyli mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął jednak decyzję, by podobny mechanizm wprowadzić dla innych części województwa. Powstała więc koncepcja tzw. RIT: Regionalnych Inwestycji Terytorialnych, które mają być dla samorządów lokalnych płaszczyzną do wspólnego planowania najważniejszych inwestycji.
Liderem takiego projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Utworzenie Zintegrowanego Wielofunkcyjnego Węzła Wymiany Pasażerskiej w Siedlcach oraz rozbudowa i modernizacja powiązanego z nim układu komunikacyjnego miasta Siedlce i subregionu siedleckiego" jest Miasto Siedlce. Współpartnerami są samorządy powiatowe: siedlecki, sokołowski, węgrowski i łosicki.
Poniedziałkowe głosowanie podczas sesji siedleckich radnych nic nie zmieniło w części merytorycznej projektu dot. naszego Miasta i w jego całości. Za szybkość głosowania siedleckiej Radzie podziękowała wicestarosta powiatu sokołowskiego Marta Sosnowska. Uchwała wymagana była jedynie ze względów proceduralno-formalnych, gdyż współpartner projektu - powiat sokołowski - po opracowaniu pełnej dokumentacji technicznej swojej części projektu, ustalił jego ostateczne koszty finansowe. Te musiały zostać naniesione do kosztorysu całości i zaakceptowane przez Lidera projektu: Miasto Siedlce.
W projekcie zaplanowano wybudowanie do końca II kwartału 2018 roku - jako zadanie główne - tunelu drogowego w Siedlcach, pod torami kolejowymi na odcinku od ul. Kilińskiego do ul. Składowej oraz 3. etapu śródmiejskiej obwodnicy Siedlec, na odcinku od ul. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego do ul. Składowej (w tzw. karierze kolejowym). W wiązce projektu inwestycyjnego znajdują się jeszcze: budowa centrum przesiadkowego komunikacji autobusowej przy siedleckim dworcu PKP oraz modernizacja układu sieci komunikacyjnych w powiatach: siedleckim, węgrowskim i łosickim. Ostatnim zadaniem w projekcie jest budowa centrum przesiadkowego w Sokołowie Podlaskim z rozbudową układu komunikacyjnego.
W latach 2014-2016 opracowywano niezbędne dokumentacje projektowe i techniczne dla wszystkich składowych części projektu siedleckiego RIT-u oraz pozyskiwano pozwolenia na budowy. Lata 2017-2018 mają być czasem realizacji wszystkich zamierzeń.
"Centrum przesiadkowe" w Siedlcach ma kosztować ponad 15 mln zł., a tunel z 3. etapem obwodnicy dla Siedlec, ponad 65,5 mln zł. Źródłem finansowania 80 procent kosztów całego projektu dla wszystkich samorządów, będą fundusze unijne, pozyskane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Pozostałe 20 procent ma być wkładem własnym współpartnerów projektu.
Przed nami etap oceny konkursowej, przed jakim staną wszystkie zgłoszone projekty z terenu Województwa Mazowieckiego. Termin zgłoszeń mija 1 grudnia. Ile punktów, a co za tym idzie ile funduszy dostanie siedlecki RIT, dowiemy się niedługo.
aut. JiC
Zapraszamy na www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/