Radni podnieśli poprzeczkę klubom ubiegającym się o dotacje – chcą by te bardziej starały się o środki własne. Po 1,5. godziny emocjonującej dyskusji i wyrażanej trosce wszystkich o przedsiębiorców, i tak 23 radnych zgodnie podniosło limit punktów sprzedaży alkoholu "w detalu". Ilość punktów z alkoholem spadnie jednak w sumie o 20. 15 radnych zgodziło się na 15 mln pożyczkę, konieczną do zrównoważenia tegorocznego budżetu.
Informacja o stanie środowiska na terenie miasta.
Działania władz samorządowych na rzecz ochrony środowiska są dobrze oceniane przez m.in. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Nie przekraczamy dopuszczalnych poziomów skażenia środowiska, a polityka inwestycyjna Miasta dot. poprawy efektywności energetycznej, realizacja Planu Gospodarki Niskoemisyjnej, czy modernizacja oczyszczalni ścieków i oświetlenia ulicznego, przynosi efekty. Jedynym problemem pozostaje konieczność wyeliminowania palenia węglem i plastikami, głównie w dzielnicach domów jednorodzinnych. Miasto tylko w tym roku przeznaczy 140 tys. zł. na dopłaty do wymiany przyłączy oraz ogrzewania węglowego na gazowe, wymiany kotłów, montaż solarów czy fotowoltaniki. Montuje się filtry zatrzymujące zanieczyszczenia i przyłącza całe budynki do sieci grzewczej PEC. Na wyeliminowanie spalania węglem, czyli dofinansowanie przyłączy gazowych i nie tylko, ze środków własnych Miasto wyda w 2017 roku więcej, bo 170 tys. zł. Chętnych jest wielu, jednak koszty samej instalacji powstrzymują mieszkańców przed modernizacją domowych systemów grzewczych. Zgodzono się co do tego, że konieczna jest szeroka akcja informacyjno-edukacyjna nt. zagrożeń niesionych przez dzikie, domowe spalanie odpadów.
Informacja nt. realizacji zadań oświatowych przez Miasto za rok szkolny 2015/2016.
W roku szkolnym 2015/2016 Miasto było organem prowadzącym dla 16 przedszkoli, 8 podstawówek, 7 gimnazjów oraz 9 liceów, 6 techników, 5 zawodówek, 2 szkół policealnych, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i 4 innych placówek. Na zadania oświatowe wydano łącznie ponad 184 mln zł. Wyłączając inwestycje, nakłady na przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach, wydatki poniesione na te zadania zamknęły się kwotą 138,5 mln, zaś sama subwencja wyniosła 116 mln 800 tys. zł. Ponad 21 mln 700 tys zł. niedoszacowanej subwencji Miasto pokrywa z własnych środków. W 2016 roku niedoszacowanie jest jeszcze większe bo ponad 27 mln. (subwencja 122 mln 400 tys. zł. – planowane wydatki 149 mln 900 tys zł.).
To z czego wszyscy możemy być dumni, to rekordowa ilość stypendiów przyznanych przez Prezydenta Miasta w ub. roku szkolnym. Przy średniej minimalnej ocen 4,8, mamy 650 młodych ludzi, którzy spełnili ostre kryteria ich przyznawania na szczeblu regionalnym i centralnym.
Uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy Starowiejskiej.
Przyjęta przez radnych uchwała uzasadniona była potrzebą rozszerzenia terytorialnego granic opracowywanego planu. Proponowana zmiana dotyczy włączenia do obszaru opracowania planu, części terenów przylegających bezpośrednio do granic opracowywanego planu, od strony południowej, zachodniej i południowo-wschodniej, objętych obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w rejonie "Południowej Dzielnicy Przemysłowej". Teren położony od strony południowej niezbędny będzie do zaprojektowania układu komunikacyjnego, w celu prawidłowego obsłużenia istniejących, długich działek od ul. Starowiejskiej. Natomiast włączenie terenu mieszkaniowo – usługowego od strony zachodniej i południowo-wschodniej w rejonie ul. Starowiejskiej, umożliwi ustalenie na tym terenie, adekwatnych do aktualnych potrzeb inwestorów, zasad kształtowania zabudowy oraz ustalenie prawidłowych wskaźników zagospodarowania terenu.
Realizacja programu osłonowego w zakresie dożywiania na lata 2014-2020.
Miejski program w tym zakresie jest częścią programu państwowego, który obejmuje m.in.: wypłatę zasiłków celowych, dożywianie dzieci, czy wydawanie obiadów dla biednych dorosłych. W szkołach, za dożywianie dzieci z biednych rodzin odpowiadają dyrektorzy placówek. Miasto ponosi 40% kosztów programu, reszta pokrywana jest przez Wojewodę z budżetu państwa.
Ustalenie szczegółowych zasad ponoszenia przez osoby bezdomne odpłatności za pobyt w schronisku.
Bezpłatny pobyt w schronisku przysługuje bezdomnemu, posiadającemu swój ostatni meldunek na terenie miasta i spełniającemu kryterium dochodowe - jako osoba samotna lub na osobę w rodzinie; samotny 634 zł, w rodzinie 514 zł. Dzienna stawka pobytu w siedleckim schronisku przy Południowej wynosi blisko 32 zł.
Uchwalenie programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2017 r.
1 mln 785 tys. zł. zamierza Miasto przeznaczyć dla organizacji non-profit w przyszłorocznym budżecie. Blisko połowa środków - 800 tys. zł. - trafi do organizacji pozarządowych na priorytetowe zadania publiczne w trybie konkursów otwartych, na realizację programów przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym. 260 tys. zł. z tej kwoty - też w trybie konkursów otwartych - przeznaczone zostanie na prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych w trakcie roku szkolnego. Organizacje NGO będą też działać na rzecz niepełnosprawnych, w edukacji, kulturze i sporcie. Program współpracy przewiduje, że 10 procent całej kwoty trafi do zainteresowanych w formie małych grantów.
Określenie warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu na terenie Miasta Siedlce.
Tę część debaty radnych poprzedziło wycofanie z uchwały części dot. stypendiów sportowych. Spowodowane to zostało stanowiskiem Miejskiej Rady Sportu, która zgłosiła wniosek, by uwzględnić w uchwale również stypendia w dyscyplinach zespołowych, a nie tylko w sportach indywidualnych.
Po raz kolejny dyskutowano o kompleksowej strategii finansowania sportu, wg której należy wybrać 2-3 kluczowe dyscypliny sportu, dotowane przez samorząd. Pozostałe dyscypliny traktowane byłyby "uzupełniająco". Prezydent Siedlec Wojciech Kudelski chce, by tego wyboru dokonała Rada Miasta. Zaznaczył, że wszystkie dyscypliny wyczynowe dotowane są w pewnym celu: by przyciągać do sportu amatorskiego, a ten z kolei, ma "specjalizować" zainteresowania i umiejętności dzieci i młodzieży na konkretne dyscypliny wyczynowe. – Będę wdzięczny Radzie za wypracowanie takich kierunkowych, popularnych dyscyplin – mówił prezydent. – Jeśli zostaną one zaakceptowane przez zainteresowanych, rodziców, młodzież, przyjmiemy te sugestie do realizacji. Ale nie jestem zwolennikiem chirurgicznych cięć. Czy z perspektywy lat jesteśmy troskliwymi opiekunami sportu, czy grabarzami? Uważam, że "w sporcie" osiągnęliśmy sukces, dotujemy go, bo to reklama miasta, a młodzież zamiast siedzieć przed komputerami uprawia go. Część radnych, doceniając sukcesy władz samorządowych Miasta w tej dziedzinie, uważa jednak, że "balon dotowania napełniony jest do granic możliwości Miasta", i żadne inne miasto tej wielkości, nie ma tylu zespołów sportowych na tak wysokim szczeblu rozgrywek.
Radni 17 głosami "za" przyjęli uchwałę o wspieraniu sportu. Kluczową zmianą – w stosunku do poprzednich zapisów - będzie konieczność posiadania przez kluby ubiegające się o dotacje, a prowadzące szkolenie seniorów i uczestniczące w rozgrywkach klubowych na tym poziomie – 40-u procent zgromadzonych środków własnych. Na etapie konkursu będzie to tylko deklaracja, ale przy rozliczeniach trzeba będzie to udokumentować. Drugą ważną zmianą jest rozwiązanie, w ramach którego dotacje obejmować mogą finansowanie stypendiów sportowych, z którego to rozwiązania kluby mogą, ale nie będą musiały skorzystać. Część uchwały dot. stypendiów ma być przygotowana i przyjęta podczas listopadowej sesji.
Zawarcie umowy partnerskiej pomiędzy Siedlcami a gminami Wiśniew i Zbuczyn dot. budowy centrum przesiadkowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Mazowieckiego na lata 2014-2020.
W tego rodzaju konkursach o fundusze unijne premiowane jest partnerstwo podmiotów i interesów. A że Siedlcom zależy nie tylko na pozytywnej ocenie projektu (obwodnica miasta, tunel w ciągu ul. Armii Krajowej i centrum przesiadkowe przy PKP - wart kilkadziesiąt milionów złotych), ale i na jak największej ilości punktów konkursowych (zwiększa to szanse całego projektu), do "wiązki działania" obejmującej 2 obszary: drogi lokalne i niskoemisyjność, dołączyły Wiśniew i Zbuczyn. Dzięki temu zyskamy przede wszystkim punkty do kluczowego projektu, a wszyscy 3-ej partnerzy otrzymają LED-owe tablice informacyjne wykorzystane w komunikacji lokalnej.
Zgoda na nieodpłatne przejęcie własności lokali mieszkalnych od PKP.
Miasto nieodpłatne przejmie na własność 9 lokali mieszkalnych od Polskich Kolei Państwowych przy Składowej (7) i ul. Formińskiego (2). Lokale posiadają bardzo niski standard, nie wymagają jednak napraw i nie stanowią zagrożenia dla ludzi tam mieszkających. Decyzja ma nie tylko wymiar ludzki i etyczny – wszak mieszkające tam osoby są mieszkańcami Miasta. To też "element współpracy z PKP" - Miasto liczy, że dzięki temu uzyska 3 hektary terenów kolejowych pod własne inwestycje.
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży na terenie miasta.
Trzech radnych PO zgłosiło na kilka dni przed sesją projekt uchwały, by w obrębie limitów na punkty sprzedaży alkoholu w mieście dokonać korekt, ze względu na istotny interes przedsiębiorców. Zamiast 120 detalicznych punktów sprzedaży miałoby ich być 135, kosztem punktów przeznaczonych "dla gastronomii", które pozostają nie w pełni wykorzystane (limit 100, wg propozycji radnych byłoby ich 85). Takie rozwiązanie mogłoby być uchylone przez Wojewodę, gdyż "ustawa o wychowaniu w trzeźwości" nakłada na samorząd gminny konieczność zmniejszania dostępności alkoholu. Z propozycją godzącą zapisy ustawy oraz "interes" przedsiębiorców wyszła dzień przed sesją inna grupa radnych. Zaproponowali, by generalnie zmniejszyć ilość punktów sprzedaży alkoholu w mieście z 220 do 200 (skoro w części "gastronomicznej" są wykorzystane zaledwie w 57 %), ale powiększyć limit punktów sprzedaży "w detalu", z istniejących 120 do 130. "W gastronomii" mielibyśmy zatem 70 punktów. Długa 1,5 godzinna wymiana argumentów okazała się na tyle skuteczna, że wszyscy zagłosowali "za", czym wywołali konsternację u samych siebie i widzów, bo wzajemne argumenty były naprawdę ostre.
Uchwały w sprawie ustalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2017 roku i Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Siedlcach w latach 2017-2020.
Po emocjach dot. punktów sprzedaży alkoholu oba programy przeciwdziałania uzależnieniom przyjęto bez większych emocji i dyskusji. Radni zaakceptowali program dot. zwalczania alkoholizmu, w którym większy nacisk położono na tzw. profilaktykę selektywną – zmniejszającą konkretne problemy u zidentyfikowanych osób zagrożonych – i na realizację sprawdzonych działań lokalnych stowarzyszeń. Przedstawiony i uchwalony program koresponduje z podobnymi dot. kraju na lata 2016-220, oraz miejską strategią rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2015-2025. Więcej działań ma obywać się w gimnazjach i szkołach podstawowych, ale nie poprzez "straszenie" konsekwencjami i wzbudzanie poczucia winy i zagrożenia - w preferowanych dotychczas wykładach i pogadankach - ale poprzez kształtowanie postaw i nawyków zmniejszających podatność ma uzależnienie. Pozostanie pewna ilość działań uświadamiających zagrożenia niesione przez stosowanie środków psychoaktywnych – w ramach tzw. profilaktyki uniwersalnej. Wg pełnomocnika prezydenta do rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, osoby uzależnione w Siedlcach w całej populacji to niewielka grupa, a większość pozostałych "używających" to tylko eksperymentatorzy. Właśnie do tych niewielu zagrożonych ma być dedykowana cała profilaktyka selektywna. Największą grupą zagrożenia tworzą uczniowie 6-tych klas gimnazjów i pierwszo- i drugoklasiści szkół średnich. Grupę zagrożonych szacuje się Siedlcach na 200-250 osób. Niektórzy radni zarzucali programom brak adekwatności działań i narzędzi w stosunku do wymogów współczesnych sposobów dystrybucji środków psychoaktywnych oraz brak komplementarności i wspólnotowości działań osób i instytucji. Program antyalkoholowy pochłonie w przyszłym roku ponad 1 mln 700 tys. zł.
Ustalenie stawek podatku od środków transportowych i stawek podatku od nieruchomości obowiązujących w roku 2017.
Pomimo, że stawki podatku od środków transportowych pozostaną bez zmian, to Miasto spodziewa się większych wpływów z tego tytułu. Taką decyzję uzasadnia znaczny wzrost liczby opodatkowanych pojazdów. W tym roku wpływy z tytułu tego podatku zrealizowano już na poziomie 2 mln zł., czyli prawie w 100%. Zwiększa się ilość firm, głównie leasingowych, którym nie opłaca się rejestrować naczep i ciągników siodłowych w innych częściach kraju. Wzrost ten to ok. 170 pojazdów tylko w tym roku. Chcąc utrzymać ten trend, urząd rekomendował Radzie Miasta pozostawienie ich bez zmian.
Stawki podatku od nieruchomości zmniejszono o 2 grosze za 1m2, dostosowując je do wymogów rozporządzenia Ministerstwa Finansów. Podatek ten dotyczy firm, których w Siedlcach póki co nie ma – inwestujących na gruntach niezabudowanych w obszarach przeznaczonych do rewitalizacji. W 2017 roku stawka podatku będzie wynosiła 2,98 zł za 1m2.
Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki w wysokości 15 mln zł.
Jeszcze raz okazało się, że konstruowanie budżetu nie jest łatwe i często prognozy, twarda rzeczywistość sprowadza do poziomu życzeń. Z przyczyn technicznych i proceduralnych kilka nieruchomości w Siedlcach nie znalazło w tym roku nabywców, co spowoduje najprawdopodobniej – bo nie jest to przesądzone – konieczność zaciągnięcia max. rocznej pożyczki, by zrównoważyć budżet Miasta. Nie znaleźli się inwestorzy na 2 kamienice przy ul. Błonie i Sienkiewicza 52 (warte ok. 2,5 mln zł.) oraz na działki w centrum miasta. Zabrakło 8 mln zł. Wzięta pożyczka ma być przeznaczona na "inwestycje poprawiające jakość życia", m.in. na remont ul. Bema. – Popatrzmy na tę pożyczkę przez pryzmat perspektywy, jaką wspólnie podjęliśmy w kadencji 2006-2010. Perspektywy, jaką wówczas uznaliśmy - będąc w koalicji - za niepowtarzalną, by uratować Miasto. By nie upadło, a się rozwijało. Zaciągnęliśmy pożyczki, by zdobyć środki na wkład własny pod inwestycje z udziałem funduszy unijnych. My, obecna koalicja, zostaliśmy teraz z konsekwencjami tamtych decyzji. Ja jako prezydent realizuję konsekwentnie tamte ustalenia. A rezultaty tych inwestycji każdy widzi, bo Siedlce obok Suwałk są jedynym byłym miastem wojewódzkim, które nie traci, a zdobywa więcej ludności – komentował prezydent Kudelski dyskusję i obiekcje niektórych radnych na temat kolejnego zobowiązania. 15 głosami "za" 15 mln pożyczka została zaakceptowana.
Radni w swych pozostałych głosowaniach podjęli uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej miasta i w sprawie zmian w budżecie miasta Siedlce na 2016 rok. Ponadto przegłosowano pozytywnie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze świadczone w "Domu nad Stawami" Domu Pomocy Społecznej w Siedlcach oraz w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego położonego przy ulicy Kilińskiego 32.
opr. JiC
Zapraszamy na www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/