9 października 2016 roku minęło 150 lat od uruchomienia połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Siedlcami. Kolej odegrała istotną rolę w rozwoju Siedlec. Dzisiaj, mimo, że ta gałąź transportu utraciła swoją uprzywilejowaną pozycję, nadal odgrywa ważną rolę w naszym Mieście.
Obchody 150 rocznicy wjazdu pierwszego pociągu na stację Siedlce rozpoczęła o godzinie 8.45 Msza Święta, sprawowana w kościele pod wezwaniem Ducha Świętego. Po jej zakończeniu, dalsza część uroczystości miała miejsca na siedleckim Dworcu PKP.
Podczas spotkania w hali dworcowej jako pierwszy głos zabrał Minister Energii Krzysztof Tchórzewski, wieloletni pracownik Polskich Kolei Państwowych, który podkreślił znaczenie kolei dla Siedlec. Kwestię tę w swoim wystąpieniu poruszył również Henryk Niedziółka, przewodniczący Rady Miasta Siedlce. Natomiast dr Rafał Dmowski z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego przypomniał zebranym dzieje siedleckiego węzła kolejowego. Przy peronie 1 można było obejrzeć pociąg "Flirt", wyprodukowany przez firmę Stadler Siedlce dla kolei holenderskich, oraz urządzenia służące do konserwacji szlaku kolejowego. Oprawę muzyczną uroczystości zapewniła siedlecka Orkiestra Kolejowa.
Linia kolejowa nr 2, biegnąca z Warszawy do Terespola przez Siedlce, powstała jako Kolei Warszawsko-Terespolska. Jej powstanie jest przykładem zaangażowania obywateli w pracę na rzecz społeczeństwa, w niesprzyjających okolicznościach politycznych. Kolej wybudowało Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Terespolskiej. Prace rozpoczęto na wiosnę 1865 roku, kiedy dogasało powstanie styczniowe. Inicjatorem jej budowy był Leopold Kronenberg, przedsiębiorca i finansista, jeden z przywódców ówczesnego stronnictwa politycznego tzw. Białych, osoba niezwykle zasłużona dla sprawy polskiej. Jeszcze przed wybuchem powstania, opowiadał się za pracą na rzecz uprzemysłowienia Królestwa Polskiego. W tym celu popierał rozwój kolei, która pozwalała eksportować towary na chłonny rynek rosyjski.
Kolej Warszawsko-Terespolską, liczącą 212 km toru, wybudowano w ciągu dwóch i pół roku. Połączenie z warszawskiej Pragi do Siedlec otwarto 9 października 1866 roku; 1 grudnia uruchomiono połączenie z Łukowem, a 18 września następnego roku oddano do ruchu całą linię. W 1870 roku wybudowano kilkukilometrowy odcinek łączący Terespol z Brześciem. Dzięki temu w następnych latach, wraz z rozbudową sieci kolejowej uzyskano połączenie z Moskwą i Kijowem.
Uruchomienie linii kolejowej miało bardzo ważne znaczenie dla Siedlec. Nie tylko zapewniało dobrą komunikację, ale przede wszystkim stwarzało nowe miejsca pracy. W następnych latach budowa nowych linii kolejowych spowodowała powstanie węzła siedleckiego, stanowiącego ważną arterię komunikacyjną na wschód od Wisły. W 1887 roku uruchomiono linię Siedlce-Małkinia, łączącą Nasze Miasto z Koleją Warszawsko-Petersburską, a w późniejszym czasie również z Ostrołęką. Wreszcie w latach 1903-1906 wybudowano linię Siedlce-Czeremcha-Hajnówka-Lida-Połock-Bołogoje, zwaną koleją połocką lub bołogojską, łączącą Warszawę z linią kolejową Petersburg-Moskwa.
aut. WB
Zapraszamy na www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/