- RIT subregionu siedleckiego w ocenie merytorycznej otrzymał maksymalną ilość 18 na 18 możliwych do zdobycia punktów - powiedziała 10 marca podczas spotkania z udziałem starostów, przedstawicielka Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego.


Uczestniczący w spotkaniu w siedleckim Urzędzie Miasta reprezentanci powiatów: siedleckiego, sokołowskiego, łosickiego i węgrowskiego, jednoznacznie zadeklarowali wolę dalszego wspólnego planowania inwestycji w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego subregionu. Spotkanie poświęcono omówieniu zasadności korekt i aktualizacji już złożonych przez powiaty wniosków. Impulsem do ich wprowadzenia są nadchodzące terminy i konieczne wymagania formalne, które po spotkaniu z dyrektorem Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego Piotrem Brzeskim wprowadzają poszczególne subregiony na Mazowszu. Chodzi o to, by zakres rzeczowy "siedleckiego" RIT uzyskał najlepszą ocenę merytoryczną, zapewniającą finansowe wsparcie ze środków unijnych, którymi dysponuje Urząd Marszałkowski. Dobre opinie o jakości naszego RIT, przytoczone przez wiceprezydenta Jarosława Głowackiego, potwierdziła Agata Kucharska z Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego: - W ocenie merytorycznej, RIT subregionu siedleckiego otrzymał maksymalną ilość 18 punktów.
Wiceprezydent Jarosław Głowacki dodatkowo potwierdził plany Siedlec w zakresie rzeczowym inwestycji w ramach RIT. - Nasze najważniejsze działania, które chcemy poczynić pozostają niezmienne. Tunel w ciągu ul. Kilińskiego ma pełną dokumentację i pozwolenia, ogłosiliśmy też przetarg, ale ze względu na brak umowy z samorządem wojewódzkim musieliśmy przesunąć termin wyłonienia wykonawcy. III etap wewnętrznej obwodnicy Siedlec, w tzw. karierze, ma już pozwolenia budowlane, pozyskaliśmy też tereny pod planowaną inwestycję. Procedujemy obecnie pozwolenia budowlane i inne wymagane dokumentu dotyczące budowy zintegrowanego centrum przesiadkowego.


Powiaty mają czas do 18 marca na zgłaszanie do MBPP zmian i aktualizacji do swoich wniosków. Wszystkie też potwierdzają dalszą chęć współpracy. Takie deklaracje złożyli m.in. wicestarosta sokołowska Marta Sosnowska i starosta łosicki Stanisław Giziński. Powiat łosicki w ramach RIT chce wybudować 4 drogi o łącznej długości ok. 12 km. do lokalnych firm w Platerowie, Górkach, Łosicach i Olszance. - Żeby niczego nie zawalić w RIT, mamy pozwolenia na budowę tych dróg - potwierdził na spotkaniu starosta. - W naszym powiecie gminy dofinansują inwestycje drogowe w 50% ze środków własnych. W podobnym tonie wypowiadała się skarbnik powiatu węgrowskiego Anna Pawełas. - Środki w naszym powiecie w zakresie wkładu własnego i w zakresie odpowiednich wpisów w budżetach gmin są zabezpieczone. W powiecie pozostają do realizacji: ujednolicenie numerów dróg i uzyskanie pozwoleń na budowę. Powiat węgrowski realizuje w ramach RIT budowę 2 dróg: Wąsy - Roguszyn i Roguszyn-Paplin.

Powiat siedlecki też realizuje 4 inwestycje drogowe, wszystkie łączące się z drogą międzynarodową A-2. - Dokumentacje i pozwolenia co do 3 dróg już są, w maju przystąpimy do uzyskania kolejnych - mówiła Bożena Zbieć z siedleckiego Starostwa. - Jestem po rozmowie ze Starostą na ten temat i mogę powiedzieć, że my nie zrezygnujemy z udziału w RIT. Nie wprowadzimy też korekt do swoich wniosków.
Cały subregion siedlecki może liczyć na max. 80% dofinansowanie wniosków, reszta środków pochodzić ma z budżetów gmin i powiatów i ich środków własnych. Temu też służyło spotkanie, by obecni na spotkaniu mieli świadomość, że w chwili ogłoszenia konkursu na RIT, każda gmina miała w swoich budżetach i wieloletnich prognozach finansowych konieczne zapisy o wprowadzeniu do realizacji projektów w ramach RIT.
Z ostatnich informacji wynika, że w czerwcu Zarząd Województwa Mazowieckiego ma ogłosić wreszcie konkurs na realizację inwestycji zaplanowanych w ramach RIT, które będą finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020.