Tygodnik Wspólnota opublikował nowy ranking, w którym zmierzył "aktywność obywatelską". W gronie miast od 60 do 100 tys. mieszkańców Siedlce uplasowały się na trzecim miejscu. Mamy umiarkowaną ilość organizacji pozarządowych, ale dużo różnego rodzaju inicjatyw obywatelskich, wspieranych znaczącymi środkami z budżetu miasta.
Organizacje pozarządowe, inaczej non-profit, pożytku publicznego, NGO (ang. non-goverment organization) to powoływane przez osoby lub różne grupy ludzi inicjatywy na rzecz wybranego interesu lub celu, niedziałające jednocześnie dla osiągnięcia własnego zysku. Pieniądze na statutową działalność otrzymują z dotacji, odpisów podatkowych lub pozyskują z różnych źródeł, a dzięki ich istnieniu korzyści odnoszą środowiska i społeczności lokalne.
Tygodnik samorządu terytorialnego "Wspólnota" podał dane nt. dofinansowań i współpracy samorządów z organizacjami pożytku publicznego w numerze z 7 maja. Klasyfikując pod tym względem duże i średnie miasta, brano pod uwagę te same kryteria: frekwencję w wyborach samorządowych 2014, parlamentarnych i prezydenckich 2015 roku, liczbę fundacji i stowarzyszeń na koniec 2015 rokui wielkość wsparcia NGO przez gminę w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców. Czwartym kryterium była liczba zbiórek publicznych w danej gminie na 10 tys. mieszkańców.
Na co wydają pieniądze NGO w średnich miastach?
W przodującym w rankingu wśród średnich miast Nowym Sączu, blisko 3% łącznego budżetu miasta wydawane jest na aktywizację i ofertę dla starszych wiekiem (tzw. uniwersytety trzeciego wieku), na szkolenia, obchody świąt, budżet obywatelski. W Lesznie, jedna z ciekawszych akcji jakie przeprowadzono pt. "Po ....czytaj prasę", polegała na przekazywaniu przeczytanych gazet leszczyńskim NGO i klubom seniora. W Przemyślu, poprzez współpracę promują się turystycznie. Dotowanie akcji tj. Święto Fajki czy Przemyska Wiosna Fredrowska, ma zachęcać do przyjazdu turystów. Miasto przeznacza na ponad 300 lokalnych organizacji pozarządowych 1 % wydatków budżetowych, czyli 3,7 mln zł.
Na co wydajemy Siedlcach?
W Siedlcach, tak jak i w innych podobnej wielkości miastach w Polsce, nie skąpi się pieniędzy na działalność organizacji pozarządowych. Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej, wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym, ochrona zdrowia, edukacja i oświata, wypoczynek dzieci i młodzieży, kultura i sztuka, turystyka - to sfery życia społecznego, które w Siedlcach są z kasy miejskiej dotowane najchętniej i w dużej wysokości. Łącznie to suma 3 mln 410 tys. zł. w roku 2015. Jeśli dodamy do tego dotację w wysokości 3 mln 376 tys. zł. przekazaną Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce i wsparcie organizacji pozarządowych w rozwoju sportu w zakresie szkolenia i współzawodnictwa (2 mln 800 tys. zł), to Siedlce mogą pochwalić się sumą wydatków rzędu 9 mln 586 tys. zł. przyznanych dotacji dla NGO łącznie. To 2% wydatków ubiegłorocznego budżetu Siedlec.
Od wielu lat działa Rada Organizacji Pozarządowych Miasta Siedlce i Powiatu Siedleckiego. W budynku należącym do ZHP przy ul. Zaremby działa też, wspierane przez miasto, Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. Oferuje nie tylko lokale i sale na szkolenia, spotkania i warsztaty, ale świadczy też pomoc prawną i w pozyskiwaniu funduszy. Szesnastoosobowa, siedlecka Rada Organizacji Pozarządowych zaakceptowała i przyjęła do realizacji w trybie konkursów wieloletnich zadania priorytetowe na rok 2016-2018, zgłoszone przez lokalne NGO. Dotyczą one zadań w tych samych sferach życia, jak w ubiegłym roku: zapewnienia gorącego posiłku, wspierania systemu imprez rekreacyjno-sportowych, pomocy NGO w pozyskiwaniu funduszy, organizacji i świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych osobom wymagającym takiej pomocy w miejscu zamieszkania, prowadzenia świetlic środowiskowych oraz dotowanie Wioski Dziecięcej SOS w Siedlcach. Łącznie zadania te pochłoną blisko 6 mln 200 tys. zł. tylko w 2016 roku.
Ranking "Wspólnoty" - średnie miasta:
Miejsce w rankingu |
Miasto |
Wymiar I (w pkt.) |
Wymiar II (w pkt.) |
Wymiar III (w pkt.) |
Wymiar IV (w pkt.) |
Suma |
1 | Nowy Sącz | 35 | 33 | 8 | 6 | 82 |
2 | Przemyśl | 15 | 35 | 11 | 15 | 76 |
3 | Siedlce | 30 | 20 | 15 | 4 | 69 |
4 | Leszno | 18 | 24 | 10 | 6 | 58 |
5 | Legionowo | 35 | 11 | 8 | 3 | 57 |
6 | Konin | 18 | 16 | 11 | 11 | 56 |
7 | Ostrołęka | 22 | 21 | 6 | 5 | 54 |
8 | Zamość | 11 | 26 | 10 | 6 | 53 |
9 | Jelenia Góra | 10 | 29 | 11 | 3 | 53 |
10 | Piła | 18 | 14 | 14 | 3 | 49 |
Wymiar I - frekwencja w wyborach samorządowych 2014, parlamentarnych i prezydenckich 2015 roku, Wymiar II - liczba fundacji i stowarzyszeń na koniec 2015 roku w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców, Wymiar III - wsparcie NGO przez gminę w przeliczeniu na 1 tysiąc mieszkańców, Wymiar IV - liczba zbiórek publicznych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców.
Jak to jest w dużych miastach?
W dużych miastach, tj. Warszawa, Wrocław, najwięcej środków przeznaczanych jest na pomoc społeczną i ochronę zdrowia, w dalszej kolejności na sport i rekreację, kulturę i sztukę. Dzięki miejskim pieniądzom w dużych ośrodkach funkcjonują teatry pozarządowe, galerie, a w obszarze "edukacji i wychowania" wszelkie wolontariaty w szkołach, wypoczynek dzieci i młodzieży, zajęcia pozalekcyjne.
W Warszawie opracowano i przyjęto "plan operacyjny" współpracy z organizacjami pozarządowymi. Od ubiegłego roku działa tu "Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020". Opracowany we współpracy z tzw. trzecim sektorem plan, wyznacza kierunki współpracy w perspektywie kilkuletniej, zarówno te wskazane ustawą, jak też te nowatorskie. Dotychczas, organizacje pozarządowe tworzyły swoje roczne programy i składały sprawozdania z ich realizacji. Obecnie miasto ma wpływ na pożądane cele i kierunki działania. Pozwala to reagować na jakiekolwiek bolączki bądź problemy, gdyż po diagnozie w kilkuletniej perspektywie, może przeciwdziałać problemowi. Warszawski "Program" opracowano przy współudziale organizacji pozarządowych. NGO są ważnym partnerem Warszawy w zakresie realizacji zadań publicznych, współtworzenia polityk sektorowych, testowania nowych rozwiązań, budowania wizerunku i marki miasta. Program reguluje współpracę finansową miasta z NGO - udział w ofertach, grantach, udział w tworzeniu strategicznych dla miasta planów i dokumentów, najem lokali użytkowych na preferencyjnych warunkach i np. kierunki rozwoju struktury dialogu społecznego.
Znaczenie organizacji pozarządowych oraz zaangażowanie w ich działania mieszkańców dostrzeżono i doceniono, tworząc stanowiska stałych pełnomocników prezydentów miast ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, m.in. w Warszawie i w Lesznie. W Nowym Sączu utworzono centrum dla organizacji pozarządowych, gdzie mogą one znaleźć sobie miejsce pracy i spotkań oraz uzyskać fachową pomoc.
Ranking "Wspólnoty" - duże miasta:
Miejsce w rankingu |
Miasto |
Wymiar I (w pkt.) |
Wymiar II (w pkt.) |
Wymiar III (w pkt.) |
Wymiar IV (w pkt.) |
Suma pkt. |
1 | Warszawa | 35 | 35 | 10 | 8 | 88 |
2 | Olsztyn | 23 | 27 | 13 | 10 | 73 |
3 | Kraków | 26 | 24 | 14 | 9 | 73 |
4 | Poznań | 24 | 27 | 12 | 7 | 70 |
5 | Zielona Góra | 17 | 29 | 9 | 13 | 68 |
6 | Koszalin | 20 | 19 | 12 | 15 | 66 |
7 | Opole | 19 | 26 | 11 | 10 | 66 |
8 | Wrocław | 21 | 25 | 15 | 5 | 66 |
9 | Rzeszów | 28 | 24 | 4 | 7 | 63 |
10 | Lublin | 23 | 23 | 8 | 7 | 61 |
Wymiar I - frekwencja w wyborach samorządowych 2014, parlamentarnych i prezydenckich 2015 roku, Wymiar II - liczba fundacji i stowarzyszeń na koniec 2015 roku w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców, Wymiar III - wsparcie NGO przez gminę w przeliczeniu na 1 tysiąc mieszkańców, Wymiar IV - liczba zbiórek publicznych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców.
Logo: kultura.kolbudy.pl