Ośmioro gimnazjalistów i licealistów z Siedlec zasiądzie w ławach dorosłego Sejmu 1 czerwca b.r. jako posłowie Sejmu Dzieci i Młodzieży. Wizyta i jednodniowa debata na Wiejskiej jest nagrodą w konkursie o tematyce historycznej.

Hasłem przewodnim konkursu dla wszystkich drużyn z całej Polski były "Miejsca pamięci - materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości". Realizacja nadesłanych prac i projektów oceniana była przez Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej.

Najwięcej punktów w konkursie, który był kryterium rekrutacyjnym, spośród siedleckich drużyn zdobył zespół z IV LO im. Żółkiewskiego, w składzie: Patrycja Lubelska z kl. I A i Michał Osiński z kl. I B. Zdobyli oni 27 na trzydzieści możliwych do zdobycia punktów. Wyprzedzili wszystkie szkoły siedleckie, a warszawskie LO im. Batorego było lepsze tylko o 1 punkt. Wybór tematu pracy kwalifikacyjnej uczniów z Żółkiewskiego padł na historię szkołę: IV Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach.

Dwa kolejne siedleckie zespoły, które nagrodzono mianem młodzieżowego posła to: Ewa Dmitruk i Katarzyna Nowak z Publicznego Gimnazjum nr 5 w Siedlcach oraz Patrycja Łukaszuk i Kamila Jasińska z LO im. B. Prusa, które zdobyły po 26 pkt. Gimnazjalistki napisały pracę nt.: "Pomnik - Mogiły Dzieci Zamojszczyzny na Cmentarzu Centralnym przy ul. Cmentarnej w Siedlcach" a licealistki z Prusa opisały historię "Kaplicy p.w. Św. Krzyża - kaplicy grobowej księżnej Aleksandry Ogińskiej". Ostatnim zespołem, który zakwalifikował się do Sejmu Dzieci i Młodzieży to chłopcy z Zespołu Szkół nr 1 w Siedlcach: Michał Grodzicki i Mariusz Gołębiowski. Pracę swoją pt. "Pamięci Ofiar Gestapo - Tablica pamiątkowa przy ul. Prusa 30 w Siedlcach", poświęcili zamęczonym tam i zamordowanym w okresie 1939-1944 Polakom.

Z Mazowsza na Sesję XXII Sejmu Dzieci i Młodzieży w dn. 1 czerwca b.r. zakwalifikowały się 32-ie dwuosobowe ekipy. "Młodzieżowy" Sejm, jak u dorosłych, składa się z 460 posłanek i posłów. W zależności od liczby uczniów, z każdego województwa kwalifikację otrzymało od 10 do 64 uczestników. Po dwa najwyżej ocenione zespoły zostały ponadto zaproszone na warsztaty w Sulejówku oraz posiedzenie komisji problemowej dorosłych posłów Sejmu w dn. 14 i 15 maja.

Sejm Dzieci i Młodzieży to projekt edukacyjny Kancelarii Sejmu. Jego celem od ponad 20 lat jest kształtowanie postaw obywatelskich, szerzenie wśród młodzieży wiedzy na temat zasad funkcjonowania polskiego Sejmu i demokracji parlamentarnej, a od kilku lat także aktywizacja młodych ludzi do działania na rzecz ich środowisk lokalnych. Każdego roku, w ramach nowej edycji SDiM, ogłaszany jest konkurs dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, w którym nagrodą jest udział w posiedzeniu odbywającym się tradycyjnie 1 czerwca, czyli w Międzynarodowym Dniu Dziecka. Inauguracyjna sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży miała miejsce w 1994 roku z inicjatywy Kancelarii Sejmu oraz Janiny Ochojskiej – prezesa Polskiej Akcji Humanitarnej.

Od samego początku swojego istnienia SDiM był przede wszystkim konkursem, w którym nagrodą dla 460 najlepszych osób była możliwość stania się na jeden dzień młodym parlamentarzystą. W związku z tym Sejm Dzieci i Młodzieży nie jest i nie może być traktowany jako organ przedstawicielski uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktualnie wiodącymi i omawianymi przez SDiM tematami są zadania wymagające od uczestników konkursu podjęcia wyzwania i zaangażowanie się na rzecz własnego środowiska lokalnego i jego rozwoju.

Źródło i foto:

sdim.sejm.gov.pl/sdim_2016.nsf/results.xsp