Za 6. miesięcy, na początku nowego roku szkolnego, lokalnym i regionalnym "centrum" autobusowym w Mieście stanie się plac "za torami" w obrębie ulic: Składowej, Orlicz-Dreszera i Partyzantów. Prezes Polimexu Budownictwo sp. z o.o., wykonawcy inwestycji zapewnia, że we wrześniu nowy dworzec zacznie działać.

Podpisaniu umowy z Miastem przez Andrzeja Rudolfa, prezesa firmy-córki Polimex-Mostostalu towarzyszył szef Grupy Polimex - Antoni Józwowicz. - Mamy świadomość krótkiego terminu, ale nie widzimy poważnych zagrożeń dla realizacji zadania. - powiedział po podpisaniu umowy prezes Rudolf. Wykonawca zapewnia, że nie widzi też potencjalnych kolizji z realizowaną tuż obok inwestycją 3. etapu obwodnicy. Podkreśla, że żadna inna firma nie zaoferowała Miastu tak długiego okresu gwarancji powykonawczej (10 lat). Prezes Rudolf obiecuje, że jak tylko spadnie temperatura i skończą się mrozy, pracownicy wejdą na plac budowy.

Prezes Józwowicz z kolei przypomniał, że jego firma jest gwarantem dobrego jakościowo wykonania centrum, co udowodniła budując już stadion i 2. etap obwodnicy w Siedlcach. Argumentując wyższą niż kosztorysowa ofertę wykonania, prezes Antoni Józwowicz stwierdził, iż naliczona marża jest znikoma, a koszty wykonawców - materiały i tzw. robocizna - poszybowały w ostatnim czasie "w górę" o 15 do 25%.

Prezydent Wojciech Kudelski podziękował zespołowi ludzi, którzy od 2007 roku pracowali, aby inwestycja miała szansę realizacji. Przypomniał też historię budowy, rozpoczętą kupnem terenu i działek od PKP w 2007 roku i później. - W międzyczasie Skarb Państwa pozbył się PKS-u i terenu dworca, więc Miasto zostało bez centrum przesiadkowego. W międzyczasie walczyliśmy o pieniądze z RIT. Wszystko się tak pięknie zbiegło w czasie, że dostaliśmy pieniądze na budowę tunelu po torami, centrum przesiadkowego i obwodnicy. Prezydent przypomniał przy okazji obietnice wyborcze koalicji Zgoda i rozwój sprzed lat, gdzie jedną z podstawowych obietnic była ta dot. budowy tunelu, odbudowy LO im. Żółkiewskiego i budowy centrum przesiadkowego. - Nadprogramowo udało nam się wybudować 3. etap obwodnicy. - cieszył się prezydent Siedlec. - Wszystkim malkontentom powtarzamy: ostatnich 12 lat i minionej kadencji nie zmarnowaliśmy. Dzięki inwestycji - zdaniem prezydenta - zyskają osoby dojeżdżające do Warszawy, przewoźnicy busowi, właściciele i pasażerowie firm przewozowych, obecnie korzystający z nieestetycznych miejsc i podwórek.

O źródłach finansowania

Przetarg na wykonanie centrum przesiadkowego ogłoszono 5 stycznia, z terminem otwarcia ofert na początku lutego. Jako, że kwota kosztorysowa różniła się od kwoty oferenta o 1,6 mln zł, Rada Miasta 23 lutego dała "zielone światło" władzom Miasta na zmiany w budżecie, a tym samym "zaakceptowała" ofertę wykonawcy: Polimex Budownictwo sp. z o.o. Brakującą kwotę przesunięto w budżecie z pozycji: wykup gruntów i nieruchomości w 2018 roku. Dzięki temu 4 września dostaniemy dużo bardziej potrzebną Miastu inwestycję: kilkaset miejsc do parkowania i centrum komunikacji regionalnej i miejskiej.

Regionalne Inwestycje Terytorialne (RIT) to autorska inicjatywa Zarządu Województwa Mazowieckiego w najnowszym Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020, wzorowany na ZIT, wprowadzonym z kolei przez Komisję Europejską dla Warszawy i okolic. To w ramach tego programu Siedlce pozyskują pieniądze na swoje inwestycje infrastrukturalne. Chodziło o to, by samorządy z pozostałych subregionów Mazowsza mogły wspólnie wypracować projekty tworzące zintegrowaną całość. Liderem dla naszego subregionu są Siedlce.

Budowa "centrum przesiadkowego" i "tunelu w ulicy Kilińskiego", to tylko część inwestycji w ramach siedleckiego RIT. Pozostałe części projektu to: utworzenie centrum przesiadkowego w Sokołowie Podlaskim i modernizacja układu komunikacyjnego w powiatach węgrowskim, siedleckim i łosickim.

Co zyskamy we wrześniu?

Umowa jaką podpisano 1 marca dot. budowy stanowisk autobusowych, parkingu Parkuj i Jedź z infrastrukturą towarzyszącą od południowej strony torów kolejowych oraz instalacja dynamicznej informacji przystankowej komunikacji miejskiej, mającej pełnić rolę dworca komunikacji autobusowej miejskiej i dalekobieżnej.

W centrum znajdzie się ponad 300 miejsc parkingowych i aż 18 stanowisk do obsługi komunikacji regionalnej i miejskiej. Ponadto u zbiegu ulic: Orlicz-Dreszera i Partyzantów za 6 miesięcy Siedlce wzbogacą się o:
- dwupoziomowy parking otwarty dla samochodów osobowych: wymiary w rzucie poziomym - 52,55m x 78,58m, wysokość do górnej krawędzi osłon na II poziomie - 6,70m; wysokość kalenicy dachu – 8,10m; dachy jednospadowe o kącie nachylenia 5° i 6°;
- wiata autobusowa: wymiary w rzucie poziomym – 44,0m x 47,0m; wysokość z attyką –
8,13 m; wysokość w kalenicy dachu – 8,13m; dach dwu spadowy o kącie nachylenia - 3°;
- budynek obsługi: wymiary w rzucie poziomym – 7,06m x 13,06m; wysokość kalenicy i attyki
– 3,75m; dach płaski, jednospadowy o kącie nachylenia 2°;
- parkingi naziemne dla samochodów osobowych,
- miejsce postojowe dla autobusów,
- drogi wewnętrzne, place manewrowe, chodniki, ścieżki rowerowe wykonane z kostki betonowej,
- mury oporowe,
- zjazd (z I poziomu parkingu otwartego) dla samochodów osobowych do ulicy Partyzantów.

"Budowa Centrum Przesiadkowego w Siedlcach" kosztowała będzie 15.067.500,00 zł., w tym planowane dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości 11.474.880,00 zł.

opr. JiC

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/