W niedzielę, 14 czerwca 2020 r. o godz. 19.00 w katedrze siedleckiej na organach Dominika Biernackiego recital organowy wykona Marek Pilch – artysta pochodzący ze Śląska, profesor katowickiej Akademii Muzycznej, autor i wykonawca wielu projektów związanych z budownictwem organowym doby romantyzmu. Na naszych fascynujących organach wykona nietuzinkowy program – od Bacha, bez którego muzyki trudno wyobrazić sobie inaugurację festiwalu organowego, poprzez muzykę doby klasycyzmu, bardzo rzadko goszczącą w organowych programach, gdyż w tym czasie bardziej popularne było tworzenie muzyki na fortepian, a organy odeszły w zapomnienie, po dzieło wielkiego romantyka – Feliksa Mendelssohna.

Organy Dominika Biernackiego przeszły w ostatnich latach gruntowną konserwację, dzięki której milczący przez 15 lat instrument odzyskał swój pierwotny blask. Festiwal miał rozpocząć się już w kwietniu, jednak obostrzenia w związku z pandemią zmusiły organizatorów do rezygnacji z pierwszych koncertów.

W związku z pandemią publiczność przybywającą na koncert do katedry prosimy o dostosowanie do wymogów sanitarnych – zakryte usta i nos, zachowanie dystansu.

Zapraszamy również do śledzenia całego koncertu na stronach www.podlasie24.pl oraz www.mok.siedlce.pl

Organizatorzy: Parafia Katedralna w Siedlcach, Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach, Stowarzyszenie PRO MUSICA ORGANA

Festiwal współfinansowany jest przez Miasto Siedlce.

Wstęp wolny!


Program koncertu

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Kyrie - Christe, du Lamm Gottes (BWV 233a)

Wolfgang Amadeus Mozart  (1756-1791)  Andantino z wariacjami C-dur (KV 285b)Johann Georg Tromlitz (1725-1805) Adagio
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Dwanaście wariacji na temat z oratorium „Judas Maccabäus” WoO 45, 
Felix Mendelssohn Bartholdy
 (1809-1847)Preludium i fuga As-dur op. 35 nr 4


Marek Pilch

Urodzony w Cieszynie. Studiował organy i klawesyn na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jako stypendysta DAAD w Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). Występuje jako solista, kameralista oraz jako muzyk prowadzący projekty. Gra na historycznych instrumentach klawiszowych: organach, klawesynach i fortepianach historycznych. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej oraz prowadzi własny zespół „Trio Brillante” wykonując muzykę przełomu klasycyzmu i romantyzmu na własnym fortepianie stołowym z XIX wieku.

Zajmuje się również działalnością naukową. Przedmiotem jego badań są zagadnienia związane z historycznymi praktykami wykonawczymi oraz chorał protestancki. Wynikiem tych zainteresowań są regularne publikacje w postaci artykułów naukowych lub popularnonaukowych.

W roku 2017 uzyskał tytuł doktora habilitowanego i objął funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W ramach tej funkcji prowadzi Akademicką Orkiestrę Barokową