29 czerwca ok. godz. 11.40 do użytku kierowców i mieszkańców oddany został tunel pod torami kolejowymi i III etap obwodnicy śródmieścia.

To już koniec - pozostaje tylko kosmetyka. Największe inwestycje drogowe ostatnich lat za kilka dni wejdą do codziennego krwiobiegu sieci drogowej Miasta.

Tunel i plac przed dworcem

W ul. Kilińskiego i na Placu Zdanowskiego jest nowy asfalt i chodniki. Na obu chodnikach jednokierunkowych, bocznych jezdni do ul. Kilińskiego, dopuszczone będzie parkowanie, podobnie jak w miejscu byłego parkingu taxi, gdzie zmieści się ok. 40 aut. Istotne jest to, że zmieni się organizacja ruchu: Kilińskiego straci pierwszeństwo na rzecz ul. Kolejowej, na placu przed dworcem PKP. W przyszłości ulica Kolejowa ma być bowiem zmodernizowana i przejmie część ruchu z ulicy 3 Maja. Sam tunel ma 144 metry długości.

Trwa sadzenie roślin na zieleńcach. W pozostałe do "otwarcia" dni wymalowane zostaną pasy i znaki poziome, zamontowane znaki drogowe oraz ekrany dźwiękochłonne na tej długości Kilińskiego, prowadzącej od wjazdu na drogę do tunelu, aż do skrzyni tunelu.

W niej montowanie są okładziny ścienne i trwa podłączanie instalacji elektrycznej od oświetlenia i wind na perony. Przepompownia instalacji odwodnieniowej była już sprawdzona przez ostatnie ulewy i działa sprawnie. Droga w tunelu pozwoli na swobodny przejazd pojazdów osobowych i dostawczych, karetek pogotowia i autobusów komunikacji miejskiej. Nie dozwolony będzie w niej ruch TIR-ów i aut powyżej 3,70 metra.

Obwodnica Pileckiego do Składowej/Zbrojnej

Na ulicy Składowej też jest już nowy dywanik asfaltowy i stoją przezroczyste ekrany dźwiękochłonne, oddzielające jezdnię od koszar i bloków mieszkalnych. Przy wlocie ul. Zbrojnej do Składowej jest już zamontowana sygnalizacja świetlna. W tym miejscu jadący obwodnicą będą mieli pierwszeństwo względem Zbrojnej.

Obwodnica im. rtm Pileckiego ma nową nawierzchnię, oznakowanie, ekrany przeciwhałasowe, oświetlenie i stopniowo zarastające zieleńce. Pierwszeństwo ruchu przy zjeździe na obwodnicę będą mieli kierowcy jadący od strony Prądzyńskiego i Kruszcowej, i jadący w kierunku Strzały, czyli ul. Kaczorowskiego. Zatrzymają się natomiast ci, którzy będą jechali ul. Ceglaną i zechcą wjechać na obwodnicę. Na skrzyżowaniu: Kaczorowskiego i Pileckiego w przyszłości może pojawić się niewielkie rondo.

Biegnąca równolegle do Pileckiego ulica Łukasińskiego została zaślepiona. Fragment ulicy Orlicz-Dreszera w sąsiedztwie szkoły nr 5 przekształcono natomiast trwale z jednokierunkowego w dwukierunkowy.

Centrum Przesiadkowe

2 września oddane do użytku zostanie miejsce, które dojeżdżającym do Siedlec i Warszawy pozwoli na zaparkowanie 300 aut. W tej chwili obok placu budowy centrum składowany jest gruz, który będzie stopniowo wykorzystywany, a samo miejsce po nim wkrótce zostanie sprzedane (przetarg przełom września/października). Magistrat chce by powstało tu zaplecze usługowo-handlowe centrum przesiadkowego.

Centrum to inwestycja ściśle związana z nowym układem drogowym. Pobudowano już budynek zaplecza dworca autobusowego, który zmieści kasy, toalety i biura. Stoją słupy pod wiaty nad stanowiskami dla autobusów (ma ich być 18) i widać zarys stanowisk dla autobusów. Zaawansowana jest konstrukcja dwupoziomowego parkingu na 300 samochodów, która ma już podpory, stopniowo wypełnianą płytę "piętra" i rampy wjazdowe. Parking ten będzie darmowy i wyposażony w sygnalizację wolnych miejsc. W sąsiedztwie przewidziano też duży stojak dla rowerów i miejsce dla taksówek.

W niecały rok

Wydział Dróg UM ocenia, iż zakończenie "kosmetyki" inwestycji nastąpi w ciągu nadchodzącego tygodnia. Instalacje podziemne zgłoszono już do odbioru zarządcom sieci. Lada dzień nowe drogi do ruchu dopuścić ma ma też nadzór budowlany. Oficjalne otwarcie zaplanowano o godzinie 10.15 w piątek, 29 czerwca. Samochody zostaną dopuszczone do ruchu na nowych ulicach zaraz po zakończeniu uroczystości.

Zadanie o nazwie "Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej w ciągu ulicy Rotmistrza Witolda Pileckiego w Siedlcach" to jedna z największych i najdroższych inwestycji miasta w ostatnich latach, zrealizowana w niecały rok czasu.

Wartość tego projektu to ponad 65,5 mln zł, z czego blisko 39 mln stanowi dofinansowanie unijne. Zabiegi o te pieniądze trwały kilka lat.

opr. JiC na podst.

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/