Dzięki kredytowaniu możliwe było dokonanie inwestycji we wszystkich sferach funkcjonowania Miasta, co pokazuje mapa siedleckich inwestycji ostatnich 12 lat. Skala jest ogromna - na mapie zaznaczono ponad 400 projektów, które Miasto zrealizowało za środki własne i unijne. Radni podczas sesji 30 sierpnia podjęli decyzję o emisji kolejnych obligacji komunalnych.

Kilka ważnych uchwał podjęli radni podczas 54. sesji Rady 30 sierpnia. Poza długą dyskusją nt. obligacji, zadecydowano tez m.in. o zmianach w odpłatnościach dla bezdomnych za pobyt w schronisku, czy o przyjęciu nowych zasad ustalania przyszłorocznego budżetu obywatelskiego. Radni poznali też mapę siedleckich inwestycji ostatnich lat. przygotowaną w magistracie.

Monitoring zmian zachodzących na obszarze rewitalizacji miasta Siedlce.

Sporządzony w Siedlcach Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Siedlce jest diagnozą stopnia degradacji i opisem natężenia zjawisk kryzysowych, jakie wyróżniono w mieście spośród innych zjawisk i obszarów zagrożonych. W programie wskazano konkretnie na jeden duży obszar zagrożony, tj. na Śródmieście oraz na południową część obszaru centrum - od dworca PKP do zabudowań do ul. Floriańskiej. Monitoring zmian jako dokument, wymienia wszystkie projekty i podjęte działania samorządu, mające zrealizować cele dla poprawy życia na tym obszarach. Dokument wymienia te projekty i działania, które służą realizacji celów kierunkowych zapisanych jako konieczne w sferach: społecznej, gospodarczej, środowiskowej i przestrzenno-funkcjonalnej.

Sprawozdanie z realizacji Programu "Senior 65+". Podjęcie uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siedlcach.

Z programu, który działa w Mieście od 1 stycznia 2014 roku, korzysta blisko 4,3 osób powyżej 65 roku życia, zamieszkałych na terenie Siedlec. Jego celem jest poprawa warunków życia osób starszych, zwiększenie ich aktywności poprzez dostęp do form wypoczynku, kultury, sportu. Do programu przystąpiło do tej pory 29 partnerów i 26 podmiotów gospodarczych, którzy oferują bonusy, upusty na swoje produkty i usługi. Radni nie mieli zastrzeżeń do funkcjonowania programu, podobnie jak i do ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siedlcach.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/202/2011 Rady Miasta Siedlce z dnia
28 czerwca 2011 r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania
członków Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego
funkcjonowania.

Miejski Zespół Interdyscyplinarny jest ciałem kolegialnym analizującym i reagującym na sytuacje patologiczne i trudne w sferze lokalnego życia społecznego. Zespół działa od 2011 roku, a uchwalone zmiany w sposobie jego pracy mają na celu zwiększenie transparentności jego funkcjonowania. Ustalono m.in. kadencyjność sprawowania funkcji przewodniczącego zespołu, czy to, iż podejmowane decyzje będą miały formę uchwał.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLVII/539/2018 Rady Miasta Siedlce z dnia 23 marca 2018 r. w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych realizowanych przez Miasto Siedlce ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2018 r.

Zmiany uchwalone w tym punkcie dot. zwiększenia o 21 tys. zł. dotacji dla Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz przesunięcia części funduszy (ok. 25 tys zł.) z innych zadań na rzecz zakupu sprzętu rehabilitacyjnego.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/314/2016 Rady Miasta Siedlce z dnia28 października 2016 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia przez osoby bezdomne odpłatności za pobyt w schronisku.

Praktyka stosowania obecnie obowiązujących zasad odpłatności za pobyt w schronisku pokazuje, że ustalone progi procentowe mogą być w niektórych przypadkach za wysokie dla osób bezdomnych, które w danym miesiącu uzyskały dochód w wysokości pozwalającej na naliczenie takiej odpłatności.

Wśród bezdomnych mieszkańców schroniska, którzy podjęli zatrudnienie i osiągnęli określony
pułap dochodów, przekraczający kryterium określone w ustawie o pomocy społecznej, zdarzyły się przypadki, że po opłaceniu należności za pobyt w schronisku, wyliczonej zgodnie z obowiązującymi zasadami, na inne wydatki pozostawała im stosunkowo niska kwota.
Takie sytuacje utrudniają działania mające na celu motywowanie osób przebywających w schronisku do podejmowania wysiłków na rzecz wychodzenia z bezdomności i usamodzielniania się.

W związku z tym, ze względów poniekąd "motywacyjnych" opracowano powyższą propozycję zmian w Uchwale Nr XXV/314/2016 Rady Miasta Siedlce z dnia 28 października 2016 r.


Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia działki nr 279/1 obręb 91 oraz działek nr 80/1, 80/2,80/3, 80/4, 80/5, 80/6, 80/7, 80/8, 80/9, 80/10, 80/11, 80/12 i 80/14 z obrębu 133 stanowiących część pasa drogowego ul. Adama Asnyka w Siedlcach kategorii drogi gminnej i wyłączenia jej z użytkowania.

Zgodnie z przepisami obowiązującego prawa Rada Miasta jest uprawniona do zaliczania i pozbawiania kategorii dróg gminnych. Ulica Adama Asnyka, zgodnie z rozporządzeniem Nr 9/95 Wojewody Siedleckiego z dnia 23 lutego 1995 r. w sprawie zaliczenia ulic w miastach województwa siedleckiego do kategorii dróg lokalnych miejskich (Dz. Urzęd. Wojewody Siedleckiego Nr 3, poz. 14), została zaliczona do kategorii dróg lokalnych miejskich.

Szerokość pasa drogowego ulicy na odcinku pomiędzy ulicami Kraszewskiego i Paderewskiego jest zmienna. Na niektórych odcinkach dochodzi do 27 m. Według przepisów szerokość pasa drogowego nie powinna być mniejsza niż 10 m. Z tych też względów część terenu pasa drogowego nie jest zajęta bezpośrednio pod ulicę, jest wykorzystywana przez właścicieli posesji poprzez urządzenie przed swoimi domami terenu zieleni. Większość właścicieli posesji jest zainteresowana kupnem tych terenów w celu polepszenia warunków zagospodarowania swoich działek. Z tych też względów zaszła potrzeba pozbawienia
tych działek kategorii drogi gminnej i wyłączenia ich z użytkowania drogowego. Po wydzieleniu ich, szerokość pasa drogowego - w liniach rozgraniczających - będzie nie mniejsza niż 10 m i odpowiadała będzie wymaganiom stawianym przez rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wprowadzenie należności pieniężnych
Miasta Siedlce do rejestru Należności Publicznoprawnych oraz określenia rodzaju należności pieniężnych, które są przekazywane do Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Podjęta uchwała i zagrożenie wpisem podmiotu winnego ma przyczynić się do poprawienia ściągalności należnych Miastu pieniędzy. Czynność taka wymaga jednak wcześniejszego upomnienia oraz poinformowania dłużnika o możliwości wpisu do Rejestru.

Znowelizowane przepisu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji pozwalają
m.in. jednostkom samorządu terytorialnego na dokonywanie wpisu do Rejestru Należności
Publicznoprawnych
podmiotów posiadających nieuregulowane należności wobec budżetu. W projekcie uchwały proponuje się objęcie taką sankcją podmiotów, które zalegają zobowiązanych z tytułu: podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej, od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych; 2. opłaty skarbowej, targowej, miejscowej, uzdrowiskowej i od posiadania psów, reklamowej, eksploatacyjnej, innych
stanowiących dochody gminy, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów; dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach.

Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych w ramach budżetu obywatelskiego.

Uchwała wymagana była przez znowelizowany przepis art. 5a ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, by w miastach na prawach powiatu istniał budżet obywatelski. Nakłada jednocześnie na Radę obowiązek uchwalenia wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego.

W stosunku do znanego już mieszkańcom Siedlec Budżetu Partycypacyjnego zachodzą nieliczne, ale istotne zmiany. Co najważniejsze wysokość środków przeznaczona na realizację projektów została określona ustawowo na poziomie nie mniejszym niż 0,5% wydatków miasta zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu, co w przypadku Siedlec daje kwotę ok. 2,5 mln zł.

Ze względu na brak jednostek pomocniczych w postaci rad dzielnic, czy rad osiedli nie będzie już podziału miasta na Okręgi Konsultacyjne. Do 40 zostanie zwiększona liczba wymaganych podpisów poparcia pod projektem.

Przy okazji przypominamy o rozpoczynającym się 31 sierpnia głosowaniu na projekty zgłoszone do Budżetu Partycypacyjnego na 2019 rok. Więcej szczegółów na stronie miasta.

Podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych Miasta Siedlce oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i zakupu.

Obligacje komunalne to papiery wartościowe emitowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Jednostka samorządowa otrzymuje od nabywców obligacji środki pieniężne, natomiast sama jest zobowiązana do zapłaty odsetek i wykupu obligacji po określonym czasie. Należy podkreślić, że dla miasta Siedlce emisja obligacji komunalnych jest bardziej korzystna niż tradycyjny komercyjny kredyt przede wszystkim z uwagi na elastyczność w zakresie ustalania terminów spłat odsetek i wykupu obligacji, które zapewniają bezpieczeństwo w zakresie płynności finansowej budżetu.

Proponowana uchwała mówi o tym, aby środki pochodzące z emisji obligacji zostały przeznaczone na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Miasta Siedlce w wysokości 13.177.125,05 zł., powstałego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych oraz na spłatę rat kapitałowych kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych, natomiast przypadających do spłaty w roku 2018 w wysokości 15.822.874,95 zł.

Po podjęciu przez Radę Miasta Siedlce uchwały w sprawie emisji obligacji zostanie skierowany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół w Siedlcach, wniosek o wydanie opinii o możliwości wykupu obligacji. Następnie zostanie wybrany agent emisji, czyli podmiot odpowiedzialny za organizację, obsługę oraz płynność emisji. Po dokonaniu wyboru agenta emisji Prezydent Miasta na podstawie upoważnienia podpisze umowę dotyczącą emisji obligacji.

Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz zmiany w budżecie

Uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz zmian w budżecie są dokumentami skorelowanymi, w których musi zachodzić zgodność dotycząca zakresu przewidzianych do realizacji przedsięwzięć oraz przeznaczonych na nie środków.

Procedowane 30 sierpnia uchwały zakładają:
• zwiększenie planowanych dochodów na 2018 rok ogółem o kwotę 756.549,52 zł, tj. do wysokości 519.521.920,53 zł,
• zwiększeniu planowanych wydatków w 2018 roku ogółem o kwotę 10.756.549,52 zł, tj. do wysokości 532.699.045,58 zł.

Na wzrost dochodów najbardziej znaczący wpływ mają:
• wpływy z tytułu grzywien i innych kar pieniężnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych za korzystanie ze środowiska,
• dotacje przeznaczone na organizację i przeprowadzenie wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast,
• dotacje na zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych,
• wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości,
• zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej,
• dotacja z budżetu na finansowanie i dofinansowanie prac remontowych i konserwatorskich przy zabytkach, związana z prowadzoną rewitalizacją budynku IV Liceum Ogólnokształcącego – 900.000,00 zł,
• środki przekazane przez inne jednostki samorządu terytorialnego na obsługę ich mieszkańców korzystających z placówek oświatowych na terenie miasta,
• środki z funduszy europejskich na realizację programów w zakresie edukacji.

Środki otrzymane w ramach dotacji i subwencji mają charakter celowy i znajdują bezpośrednie odzwierciedlenie w wydatkach.

Ponadto na zwiększone wydatki składają się m.in.:
• dodatkowe zakupy usług remontowych na drogach i w mieszkaniach komunalnych,
• wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli – o ponad 6 mln zł,
• dodatkowe środki na stypendia dla uczniów za osiągnięcia w nauce,
• środki na dodatkowe prace związane z utrzymaniem zieleni.

Kolejną 55., ostatnią w tej kadencji Sesję Rady Miasta zaplanowano na 27 września.

opr. JiC, GK

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/