Sejm 16 grudnia 2016 roku uchwalił ustawę ułatwiającą osobom fizycznym, będącym właścicielami nieruchomości, usuwanie drzew lub krzewów na własnej posesji. Od 1 stycznia br. wycinka jest możliwa bez zgody urzędu pod warunkiem, że nie będzie wiązała się z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Dotychczas, chcąc wyciąć drzewo na swojej posesji, osoba fizyczna zwracała się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie zezwolenia na takie działanie. Według wielu właścicieli działek i posesji stanowiło to "nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję" prawodawcy w prawo własności i decydowania o urządzeniu swojej nieruchomości.

W obecnym stanie prawnym obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie stosuje się m. in. do:
1. drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
2. drzew, których odwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza:

a) 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klanu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Rady gmin będą mogły podjąć uchwałę (o charakterze prawa miejscowego), w której określą, w jakich przypadkach nie będzie obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na ich terenie. Samorządy przy ustalaniu zasad zwolnień z obowiązku uzyskania zezwolenia mają kierować się następującymi kryteriami np.: gatunek i wiek drzewa lub krzewu, cel usunięcia drzewa lub krzewu, cechy nieruchomości. W procedurze podjęcia takiej uchwały należy zapewnić udział społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 3 października 2008 r. - o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Ustawodawca dał też radom gmin możliwość ustalania opłat za usuwanie drzew i krzewów. Opłaty za usunięcie drzew obliczane będą jako iloczyn stawki opłaty i obwodu drzewa na wysokości 130 cm oraz jako iloczyn powierzchni usuwanych krzewów i stawki opłaty za 1m2 krzewów. Wysokość stawek ustalą gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego. Nie będą one mogły przekroczyć 500 zł. za 1 cm. obwodu drzewa mierzonego na wysokości 130 cm. oraz 200 zł. za 1 m2 dla krzewów. Opłaty mają być zróżnicowane i uwzględniać mają rodzaj lub gatunek drzew (krzewów) oraz obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewów (rosnących w skupisku).

Nowela ustawy określiła dodatkowo, że nie będzie konieczności uzgadniania projektu decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów w pasie drogowym drogi publicznej z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.

Więcej pod adresem: siedlce.pl/index.php

opr. JiC; foto. www.gminadarlowo.pl

Zapraszamy na www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/