Mazowiecki Urząd Wojewódzki zaleca przed wakacyjnym wyjazdem sprawdzenie ważności paszportów. Poniżej komunikat prasowy dot. tego tematu.
Nieważny lub zniszczony paszport oraz brak paszportu dziecka to najczęstsze przyczyny uniemożliwiające podróż za granicę. W ubiegłym roku 433 osobom odmówiono wyjazdu z kraju na Lotnisku Chopina w Warszawie. Tylko na Mazowszu kilkadziesiąt osób dziennie wnioskuje o przyspieszenie decyzji paszportowej ze względu na wykupioną wcześniej wycieczkę.
Mazowiecki Urząd Wojewódzki we współpracy z Lotniskiem Chopina oraz Nadwiślańskim Oddziałem Straży Granicznej przygotował komiks paszportowy, aby rozpowszechnić wiedzę na temat najczęstszych problemów z wyjazdem za granicę. Przypominam, aby wnioski paszportowe składać odpowiednio wcześniej – apeluje Zdzisław Sipiera, Wojewoda Mazowiecki.
W 2015 r. straż graniczna na przejściu granicznym Warszawa – Okęcie (Lotnisko Chopina) z powodu nieważności lub braku paszportu musiała odmówić wyjazdu 433 podróżnym. W rzeczywistości liczba osób, które wykupiły wycieczki, a nie skorzystały z nich z powodu nieważnego dokumentu podróży jest większa. Turyści powinni sprawdzić szczegółowe wymagania dotyczące okresu ważności dokumentu w wybranym kraju. Informacje te znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod linkiem: www.polakzagranica.msz.gov.pl.
Właściciel paszportu nieważnego lub zniszczonego w sposób uniemożliwiający odczytanie i zweryfikowanie danych, musi pozostać w Polsce do czasu wydania nowego dokumentu. W przypadku dziecka - rodzice muszą złożyć wniosek wspólnie. W sytuacji, gdy jedno z rodziców jest już za granicą, jedynym sposobem na uzyskanie dokumentu jest potwierdzenie zgody rodzica przed konsulem RP w danym państwie bądź notariuszem. Dodatkowo warto pamiętać, że członkostwo w Unii Europejskiej nie zawsze gwarantuje możliwość wjazdu bez paszportu do każdego kraju Wspólnoty. Kontrola graniczna może zostać czasowo przywrócona z powodu ważnych wydarzeń społecznych.
W województwie mazowieckim kilkadziesiąt osób dziennie wnioskuje o przyspieszenie decyzji paszportowej - większość z powodu wykupionej wycieczki. Tymczasem Ustawa o dokumencie paszportowym nie zakłada możliwości wydania paszportu w trybie pilnym. Wojewoda ma 30 dni na wydanie dokumentu. Możliwe jest jedyne wydanie paszportu tymczasowego w przypadku choroby lub śmierci za granicą najbliższego członka rodziny, konieczności nagłego leczenia lub udokumentowanego wyjazdu służbowego. Wojewoda Mazowiecki rocznie wydaje ok. 170 tys. paszportów.
Obecnie na Mazowszu działa 21 punktów paszportowych – 5 w delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego (Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce), 16 w Warszawie i okolicznych powiatach. Informacje można uzyskać pod numerem infolinii: (22) 695 73 88 oraz na stronie www.mazowieckie.pl (zakładka Paszporty).
Anna Szczygieł
Rzecznik Prasowy Wojewody Mazowieckiego