Stadler i Solaris Tram zrealizują zamówienie na dostawę 7 tramwajów Tramino dla Braunschweiger Verkehrs-GmbH. Wartość zamówienia to blisko 80 mln zł. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy trafią do Dolnej Saksonii w Niemczech za dwa lata.

Produkcja tramwajów dla Braunschweiger Verkehrs-GmbH to pierwszy kontrakt dla spółki Solaris Tram będącej joint venture Stadlera i Solaris Bus & Coach S.A. Jesienią ubiegłego roku Stadler i Solaris zapowiedziały nawiązanie współpracy i udział w przetargach na polskim i europejskim rynku. W grudniu 2017 roku w Warszawie właściciele obu firm, Solange Olszewska i Peter Spuhler, ogłosili powołanie joint venture - Solaris Tram. Spółka rozpoczęła działalność 1 kwietnia 2017 r. Siedzibą firmy jest zakład w Środzie Wielkopolskiej. Spółka zatrudnia 250 osób, w tym 52 inżynierów. Zaplanowane są inwestycje w modernizacje technologiczne zakładu, zmierzające do powiększenia wydajności produkcyjnej.

Tramwaje Tramino są dobrze znane mieszkańcom Brunszwiku, bowiem pięć lat temu Solaris wygrał przetarg na dostawę piętnastu pojazdów z opcją dostarczenia trzech dodatkowych tramwajów. Podpisany w czerwcu 2017 roku nowy kontrakt przewiduje dostawę siedmiu pojazdów z opcją rozszerzającą zamówienie o kolejne siedem sztuk.

Nowy tramwaj Tramino Braunschweig II będzie w dużym stopniu nawiązywał do swojego poprzednika. Wagony wyposażone zostaną w wózki przystosowane do wyjątkowego, jedynego w Europie torowiska o szerokości 1100 mm. Modyfikacjom poddano jednakże niektóre rozwiązania techniczne, elementy wyposażenia i designu. Tramino jest pojazdem całkowicie niskopodłogowym, składa się z czterech modułów o łącznej długości 36 m, osadzonych na czterech wózkach. Wysokość podłogi wynosi 360 mm i 320 mm w obszarze drzwi wejściowych. Kabina kierowcy i przestrzeń pasażerska wyposażone są w dwie oddzielne klimatyzacje.

Nowością jest doposażenie pojazdu w drugie miejsce dla wózków inwalidzkich, znajdujące się przy 4. drzwiach wejściowych. Przestronne Tramino oferuje pasażerom 205 miejsc, w tym 79 miejsc siedzących. Oparcia miejsc podwójnych zostały odsunięte od siebie o 5 cm, dzięki czemu zwiększono komfort siedzenia. Tramwaj wyposażony będzie również w system anty-knick, który stabilizuje tor jazdy na zakrętach. Będzie posiadał też superkondensatory, w których magazynowana będzie energia pochodząca z procesu rekuperacji, a następnie wykorzystywana do ponownego rozruchu tramwaju. To rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić znaczną ilość energii elektrycznej.

- W zaledwie 10 miesięcy po zapowiedzi powołania spółki Solaris Tram realizujemy pierwszy wspólny kontrakt na bardzo wymagającym niemieckim rynku, na którym firmy Solaris i Stadler są od dawna obecne i doskonale znane. Wierzę, że przed nami kolejne zwycięskie przetargi także w Polsce, które będą punktem startu do realizacji inwestycji w Solaris Tram w maksymalnym zakresie. Prowadzimy już modernizację zakładu w Środzie Wielkopolskiej, która pozwoli na spawanie w nim pudeł stalowych według najnowocześniejszych technologii. Cały kontrakt, od projektowania po montaż końcowy, realizowany będzie w Polsce. - powiedział Zbigniew Palenica, prezes zarządu Solaris Tram.

opr. JiC na podst. źr.

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/