Siedleckie MPK podpisało 21 lipca umowę na dostawę 2. niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej klasy maxi typu Sancity, z systemem odzyskiwania energii hamowania. Zawarta z Autosanem Sp. z o.o. z Sanoka umowa przewiduje, że autobusami z charakterystycznym logo bociana, będziemy jeździć pod koniec grudnia br.

30 czerwca br. upłynął termin składania ofert na ogłoszony przez siedleckiego przewoźnika, w trybie zamówienia publicznego-sektorowego, przetarg. MPK w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia chciało nabyć 2 fabrycznie nowe, jednoczłonowe, autobusy miejskie, niskopodłogowe, klasy maxi. Termin dostawy określono na czas 150 dni od podpisania umowy, nie później jednak niż do 20.12.2017. Po otwarciu kopert okazało się, że jedynym oferentem jest Autosan z Sanoka. Po podpisaniu umowy, Autosan Sp. z o.o. dostarczy MPK 2 autobusy klasy maxi typu Sancity M12 LF. Umowę parafowali szefowie firm: prezes Autosanu - Michał Stachura i Krzysztof Dębiński, prezes MPK.

Poniżej: Autosan typ Sancity 12 LF CNG

Zakup aut zostanie sfinansowany w całości z własnych środków finansowych Spółki MPK. Krzysztof Dębiński transakcję uzasadnia "konsekwentnym inwestowaniem w wymianę i zakup nowoczesnego taboru". - Zamówione niskoemisyjne autobusy spełniać będą najwyższe normy czystości spalin. W grudniu na ulicach Siedlec i okolicznych gmin pojawią się dwa nowe autobusy miejskie polskiej marki, która będzie nowym akcentem wśród posiadanych aktualnie przez Spółkę marek autobusów. Dzisiejsza umowa może będzie także dobrym początkiem w świetle realizacji przyszłych zakupów taboru autobusowego, jakie planujemy w najbliższych latach. - uważa prezes siedleckiej firmy.

- Autosany są wszędzie, w całej Polsce i Europie. Cieszę się, że będą też w Siedlcach. - powiedział po podpisaniu umowy prezes Michał Stachura. - Będziemy mieli, jako kontrahenci, możliwość porównania naszego produktu z tym już użytkowanym w Siedlcach. Autosan wygrywając siedlecki przetarg zwiększa swoją obecność na rynku. - Tylko w tym roku, licząc Siedlce oraz 2 autobusy dla Mielca, 4 dla Nowej Soli, 10 prawdopodobnie dla Rzeszowa, i jeśli dodamy do tego możliwy przetarg na 26 autobusów dla wojska, to to świadczy o tym, że nie jesteśmy anonimowi. Jesteśmy w całej Polsce. Za 2 lata będziemy mieli kolejny innowacyjny produkt, być może - mając na uwadze projekt elektromobilności - znów trafimy do Siedlec. - podsumowuje prezes Stachura.

Nowe autobusy zastąpią wycofywane z eksploatacji ostatnie już pojazdy, które nie spełniały norm emisyjnych. Autosany były testowane przez MPK na przełomie stycznia i lutego br. - przez kilka dni obsługiwały siedleckie linie i bardzo dobrze sprawdziły się na ulicach naszego Miasta, zwłaszcza w okresie zimowym.

Foto (od lewej): Michał Stachura i Krzysztof Dębiński

Parametry Sancity dla Siedlec

MPK zapłaci wykonawcy za 2 autobusy 1 mln 936 tys. 512 zł. Kontrakt obejmuje dostawę dwóch autobusów o długości 12 m. i przystosowanych do zasilania olejem napędowym.

Będą posiadać nowe, dotychczas niewystępujące w MPK rozwiązanie, tj. system rekuperacji energii odzyskiwanej w procesie hamowania, w którym nadwyżka energii będzie oddawana
do układu elektrycznego autobusów, wskutek czego spodziewana jest oszczędność paliwa
na poziomie ok. 3%.

Autobusy pomieszczą 105 pasażerów. Będą wyposażone w 26 miejsc siedzących, w tym 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi i będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Silnik spełniał będzie normę czystości spalin EURO VI. Nadwozie i poszycie zewnętrzne (ściany boczne i klapy obsługowe boczne i klapa tylna) pozwalały będą na eksploatację przez okres minimum 12 lat, bez wykonywania napraw głównych czy okresowych zabiegów konserwacyjnych (za wyjątkiem uzupełnienia ubytków mechanicznych).

Będą wyposażone ponadto w wewnętrzne kamery, rejestrator cyfrowy, wewnętrzne tablice informacyjne LED dla pasażerów oraz system informacji dźwiękowej.

Kolorystykę wnętrza (ścian bocznych) ogólnie zaplanowano na odcienie szarości jasnej, ale szczegółowo zostanie to uzgodnione z MPK, po podpisaniu umowy. Podobnie będzie z kolorystyką siedzeń - zostanie ustalona zostanie również po podpisaniu umowy.

MPK w Siedlcach dysponuje nowoczesnym taborem 45 autobusów, zapewniających pasażerom komfort podróżowania. W pełni zaspokajają one potrzeby komunikacyjne Miasta i ośmiu okolicznych gmin. Każdy autobus wyposażony jest w system głosowej zapowiedzi przystanków, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, co szczególnie chwalone jest przez pasażerów niedowidzących. Dodatkowym udogodnieniem, szczególnie dla osób niedosłyszących, są także wewnętrzne tablice informacji pasażerskiej, wyświetlające nazwy aktualnego i kolejnego przystanku autobusowego. Pełny monitoring wewnętrzny autobusów pozwala na zapewnienie większego bezpieczeństwa pasażerom.

Autosan sp. z o.o. to firma o polskim kapitale i z polskimi udziałowcami. Jest kontynuatorem tradycji jednego z najstarszych przedsiębiorstw na Podkarpaciu i w Polsce, o 185-letniej historii. Od marca 2016 r., Autosan ma status konsorcjum spółek: PIT-RADWAR i Huty Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Autosan znany o przede wszystkim jako producent jednej z najstarszych polskich marek autobusów, z charakterystycznym logo: Mury fabryki opuściło do chwili obecnej niemal 114,5 tysiąca pojazdów. Firma do produkowanych obecnie pojazdów wykorzystuje komponenty i podzespoły wielu znanych światowych fabryk. Aktualna oferta obejmuje szeroki asortyment autobusów przeznaczonych do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne. Jest jedną z najważniejszych i największych spółek działających w sektorze polskiego przemysłu obronnego i jednym z czołowych dostawców urządzeń z zakresu elektroniki profesjonalnej dla Sił Zbrojnych RP.

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

opr. JiC, foto: własne, Autosan;

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/