Po umowie z 5 czerwca dot. budowy tunelu pod torami w ul. Kilińskiego, 9 czerwca Prezydent Miasta podpisał kolejną, ważną umowę z firmą Strabag Sp. z o.o., dot. budowy drogi biegnącej karierem kolejowym od ul. Kaczorowskiego do Składowej. Niejako "przy okazji", modernizacji ulegną sąsiadujące z inwestycją ulice: Zbrojna i odcinek Partyzantów.

Tę umowę, podobnie jak umowę z 5 czerwca z Warbudem S.A. można nazwać "historycznymi". Otwierają nowy rozdział w komunikacyjnym krwiobiegu Miasta: droga w tunelu połączy Mieszkańców i organizm Miasta, przedzielony teraz torami kolejowymi i umożliwi rozwój południowej części Siedlec. Droga w karierze udrożni ruch aut z północy na południe: ze Strzały i Sokołowa Podlaskiego, do Łukowa.

Projekt ten nazywany jest formalnie "III etapem Obwodnicy Miasta". Wykonawcą zadania została firma STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa. Zrobi to za kwotę 31 548 104,90 zł. I na to zadanie inwestycyjne 9 czerwca w Urzędzie Miasta podpisano umowę: ze strony magistratu - Prezydent Wojciech Kudelski oraz Skarbik miejski Kazimierz Paryła. Strabagreprezentowali: Marcin Zaręba - Dyrektor Oddziału i Patryk Stasiewicz - Kierownik Grupy. Termin zakończenia realizacji zadania to 4 czerwca 2018 r. (szczegółowa charakterystyka robót poniżej).

- To bardzo ważna chwila i bardzo ważna dla Miasta inwestycja. - podkreślił tuż po jej podpisaniu prezydent Miasta. - Oczekujemy, by robota została wykonana przez Strabag solidnie, z pożytkiem dla naszych Mieszkańców, i by firma tez zarobiła. Prezydent przypomniał, że urzędowanie rozpoczął od budowy I i II etapu obwodnicy Miasta. O kontynuacji zamierzeń komunikacyjnych i budowie III etapu zadecydowały "przemiany gospodarcze" w PKP. Miasto wykorzystało okazje i wykupiło tereny kolejowe w centrum Miasta, których Kolej pozbywała się kilkanaście lat temu. - I tak wybudowany przez cara karier jest teraz dla nas dobrodziejstwem. Nim odprowadziliśmy nadmiar wód burzowych i odwodniliśmy Miasto. Teraz stanie się dodatkowo dla nas autostradą i umożliwi bezkolizyjny przejazd przez Miasto, od północy na południe. Dbając o rozwój Miasta i patrząc perspektywicznie nie mogliśmy tej sprawy odpuścić. - uważa prezydent Kudelski.

Na terenach pokolejowych powstanie nie tyko nowa droga i wiadukt nad ul. Partyzantów - równoległy do wiaduktu kolejowego i tej samej wysokości - do ul. Składowej. W ramach innej inwestycji, docelowo powstanie też dwupoziomowy parking samochodowy na 300 aut, na terenach za obecną szkołą przy Orlicz -Dreszera. Dodatkowo zmodernizowane zostaną odcinki dróg sąsiednich: cała Zbrojna, w części Partyzantów, skrzyżowanie ul. Ceglanej z Łukasińskiego. Powstanie nowa ulica z parkingu do ul. Hozera, mająca usprawnić ruch aut.

Odnosząc się do finansowania projektu prezydent stwierdził, że nie zna Miasta, które wyłącznie z własnych środków sfinansowałoby swój wkład, zgodnie z unijnymi wymogami. - W tym miejscu muszę podkreślić, że kapitalną operacją była umowa z Magellanem, którą tak krytykowano w naszym Mieście. Bez tamtej operacji nie byłoby dzisiejszego spotkania i Miasto nie byłoby zdolne do jakiejkolwiek inwestycji. Podjęliśmy - przy fachowym wsparciu skarbnika Miasta - decyzje służące rozwojowi Siedlec. Dziękuję też Radzie Miasta za zrozumienie i wsparcie. Być może nasze wnuki będą spłacały część kredytów, ale będą też z naszych inwestycji korzystały i nie powiedzą, że przejedliśmy te pieniądze. Mądrze je zainwestowaliśmy - nasze dzieci i wnuki w Siedlcach pozostaną i tu będą pracowały.

Obecnie podejmowane decyzje inwestycyjne prezydent Wojciech Kudelski nazwał "odważnymi, ale realnymi, takimi na które nas stać". Prezydent dziękował przy tym posłowi Krzysztofowi Tchórzewskiemu za zabieganie o środki i promowanie Miasta oraz Marszałkowi i Zarządowi Województwa Mazowieckiego za wsparcie środkami unijnymi. - Dla dobra Miasta nie było innej możliwości tylko podjąć takie decyzje, musieliśmy to zrobić. - podsumował prezydent Siedlec.

- Termin wykonania robót jest rzeczywiście krótki, ale pomaga nam charakterystyka terenów inwestycyjnych. - odpowiedział na pytanie o termin zakończenia robót Marcin Zaręba, dyrektor Strabagu. - Nie idziemy centralnie przez Miasto, ale terenami wydzielonymi, nieużywanymi. Nie przewiduję komplikacji i problemów. Po przekazaniu placu budowy niezwłocznie przystąpimy do robót przygotowawczych.

Teraz wykonawca przedstawi Wydziałowi Dróg plan organizacji ruchu na czas robót i ich harmonogram. Będą się one odbywały etapami. Wg wstępnych uzgodnień, 1. etapem prac będzie wykonanie kanału deszczowego w ul. Zbrojnej, co wymusi zamknięcie całej l. Zbrojnej, od Dreszera do Partyzantów. Dwukierunkowy objazd przewidziano odcinkiem drogi przed szkołą, na której zlikwidowane zostanie parkowanie, od Partyzantów do Składowej. Będą duże znaki i tablice wyjazdowe, trzeba będzie uważać.

opr. JiC

III etap obwodnicy śródmiejskiej - szczegółowa charakterystyka robót

I. CHARAKTERYSTYKA OBIEKTU
Inwestycja zlokalizowana jest w mieście Siedlce, woj. mazowieckie. Dotyczy ona budowy nowych oraz przebudowy istniejących dróg wraz z obiektem inżynierskim oraz infrastrukturą towarzyszącą na obszarze zaznaczonym na rysunku 1.

Rysunek 1. Obszar objęty inwestycją. [Źródło mapy: www.maps.google.pl]


Przebieg ulicy zaprojektowany został równolegle do ulicy Plantowej, pod ulicą Warszawską oraz nad ulicą Partyzantów (nowoprojektowany wiadukt) z włączeniem w ulicę Składową. W rejonie ul. Plantowej ulica przebiegać będzie w dawnym wykopie kolejowym. W obrębie skrzyżowania ul. Ceglanej i ul. Łukasińskiego niweleta drogi będzie dopasowana w taki sposób, aby była możliwość połączenia ul. Ceglanej z projektowaną drogą. Dalej nowoprojektowana droga przebiegać będzie nad ulicą Partyzantów. Na dalszym odcinku nowa trasa przebiega po śladzie zbliżonym do istniejącej ulicy Łukasińskiego i ulicy Składowej z dostosowaniem geometrii do parametrów drogi zbiorczej (Z) i kategorii ruchu KR4.

Nowoprojektowana ulica będzie ważnym ciągiem komunikacyjnym łączącym Obwodnicę z centrum miasta (przedłużenie Obwodnicy w kierunku na wschód). Przejmie ona ruch, który obecnie prowadzony jest przez miasto. Przewidziane w projekcie skrzyżowanie z ulicą Ceglaną zapewni połączenie z ulicą Łukasińskiego oraz dojazd do pobliskich osiedli. Natomiast wiadukt nad ulicą Partyzantów umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu w kierunku ulicy Składowej.
Inwestycja poprawi dostępność transportową miasta, skomunikuje ze sobą poszczególne dzielnice Siedlec. Wpłynie również na poprawę płynności ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa i ograniczenie uciążliwości powodowanych ruchem.
Nowoprojektowana ulica przebiegać będzie w większości przez tereny niezagospodarowane: w dawnym wykopie kolejowym, natomiast za ulicą Partyzantów - po śladzie zbliżonym do istniejącego przebiegu ul. Łukasińskiego i Składowej.
Projektowana ulica przecina ul. Partyzantów, która prowadzona jest w wykopie i przebiega pod torami kolejowymi (linia E20). Istniejący wiadukt kolejowy nie posiada wymaganej przepisami skrajni pionowej. Z punktu widzenia niniejszego wniosku należy podkreślić, iż obecnie w zaznaczonym obszarze jedynym wiaduktem nad ulicą Partyzantów jest wiadukt kolejowy wzdłuż drogi kolejowej E20.

Szczegółowy zakres całej inwestycji obejmuje:
- w zakresie drogowym:
• budowę ulicy łączącej II Etap Wewnętrznej Obwodnicy Miasta z ulicą Składową w Siedlcach;
• rozbudowę skrzyżowania ulic Składowa – Zbrojna - Hozera;
• korektę geometrii ulicy Składowej z dowiązaniem się do istniejącej jezdni;
• budowę skrzyżowania łączącego nowoprojektowaną ulicę z ulicą Ceglaną i ulicą Łukasińskiego;
• budowę ciągu pieszo – rowerowego po północnej stronie nowoprojektowanej ulicy;
• budowę chodnika po stronie południowej od 1+235 do 1+408 km;
• budowę parkingu dla samochodów osobowych;
• przebudowę zjazdów do posesji prywatnych;
• ułożenie płyt fakturowanych dla niewidomych i niedowidzących przed przejściami dla pieszych;
• wykonanie oznakowania poziomego i pionowego;
• budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Składowa – Hozera – Zbrojna;
- w zakresie mostowym:
 budowę wiaduktu zlokalizowanego nad ulicą Partyzantów;
- w zakresie sanitarnym:
 budowa nowego odcinka oraz przebudowa istniejącego sieci kanalizacji deszczowej;
 likwidacja kolizji z kanalizacją sanitarną, cieplną, wodociągową i gazową;
- w zakresie elektrycznym:
 budowa i przebudowa oświetlenia ulicznego;
 likwidacja kolizji z liniami energetycznymi;
- w zakresie teletechnicznym:
 likwidacja kolizji z siecią teletechniczną.
Dodatkowo przewiduje się budowę kanału technologicznego, wycinkę i nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej oraz rozbiórkę budynków kolidujących z projektowanym układem drogowym. Łączna długość nowoprojektowanej ulicy wynosi 1510 m z dowiązaniem się do istniejącej jezdni ulicy Składowej. Długości przebudowywanych ulic bocznych wynosi: ul. Ceglana – 73 m, ul. Zbrojna – 56 m, ul. Łukasińskiego – 46 m, ul. Hozera – 14 m.

Parametry techniczne dróg przyjęte do projektowania:
 Nowoprojektowana ulica
klasa drogi Z
prędkość projektowa 50/40 km/h
szerokość jezdni 7,00 - 14,00 m
szerokość pasa ruchu 3,50 - 4,00 m
kategoria ruchu KR4
obciążenie 100 kN/oś
chodnik 2,00 m
ciąg pieszo-rowerowy 3,50 m z lokalnymi zwężeniami

 ul. Ceglana
klasa drogi L
prędkość projektowa 30 km/h
szerokość jezdni 6,00 - 7,00 m
szerokość pasa ruchu 3,00 - 3,50 m
kategoria ruchu KR3
obciążenie 100 kN/oś
chodnik 2,00/2,15 m

 ul. Zbrojna
klasa drogi L
prędkość projektowa 30 km/h
szerokość jezdni 6,20 - 7,50 m
szerokość pasa ruchu 3,10 - 3,75 m
kategoria ruchu KR3
obciążenie 100 kN/oś
chodnik 2,00/2,50 m

Projektowany wiadukt drogowy nad ulicą Partyzantów zlokalizowany będzie w odległości ok. 35 m od istniejącego wiaduktu kolejowego. Wiadukt przewidziano do wykonania w układzie ciągłym, dwuprzęsłowym. Konstrukcję nośną stanowią dwie belki kablobetonowe o wysokości 1,30 m. Pod przęsłem zachodnim przebiegać będzie istniejąca ulica Partyzantów, natomiast pod wschodnim - zjazd na nowoprojektowany parking. Parametry techniczne projektowanego wiaduktu podano poniżej:
• konstrukcja: belkowa, kablobetonowa
• długość całkowita: 67,0 m
• rozpiętość teoretyczna: 2x24 m
• szerokość całkowita: 17,3 m
• szerokość jezdni: 12,9 m
• szerokość użytkowa
ciągu pieszo-rowerowego: 2,5 m
• światło poziome: 20,2 m + 16,92 m
• światło pionowe: 4,7 m
• klasa obciążenia: klasa A wg PN-85/S-10030
• kąt ukosu obiektu:
- podpora 1: 109 ˚
- podpora 2: 57 ˚
- podpora 3: 48 ˚
• geometria w planie: na krzywej przejściowej oraz w łuku o R=100m
• geometria profilu: na łuku o R=1000m.

Fot. 1. Widok z ul. Partyzantów w kierunku ul. 3 Maja. Na fotografii pokazano miejsce pod budowę wiaduktu drogowego. W tle widać istniejący wiadukt kolejowy.

Znajdź nas na Facebooku: www.facebook.com/MiastoPrzyjazne.Siedlce/