Ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw [Dz. U. poz.
2127] utworzono Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (dalej zwaną
CEEB) i nałożono nowe obowiązki na właścicieli lub zarządzających
budynkami lub lokalami.
Za jej stworzenie, wdrożenie i prowadzenie odpowiedzialny jest Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, który opracował materiały informacyjne dot. nowego obowiązku składania deklaracji. Materiały są do pobrania na dole strony.
Czym jest deklaracja?
To rodzaj ankiety w której podaje się:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
- numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
- adres e-mail (opcjonalnie).
Kogo dotyczy deklaracja?
Każdego właściciela lub zarządcę budynku lub lokalu który posiada źródło ciepła o mocy do 1 MW.
Kiedy składam deklarację?
- Od 1 lipca 2021 r.
- Dla nowopowstałych budynków termin ten będzie wynosił 14 dni.
- Dla budynków, które już istnieją właściciel lub zarządca będzie miał 12 miesięcy.
Uwaga obowiązek złożenia deklaracji jest nałożony ustawowo i za jego niewypełnienie w terminie grozi grzywna!
Jak możemy złożyć deklarację?
- W formie elektronicznej, czyli przez Internet – preferowany sposób, którego funkcjonalność umożliwi proste i szybkie wypełnienie dokumentu. ( https://zone.gunb.gov.pl/)
- W formie papierowej – wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie (zgodnie z lokalizacją budynku). ( https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow)
Obowiązki gmin:
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do ewidencji dane i informacje zawarte w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję w terminie:
- 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej - w przypadku „nowo” powstałych budynków wyposażonych w źródła ciepła lub spalania paliw,
- 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku „starych” źródeł ciepła lub spalania paliw.
Wszelkie informacje publikowane są na stronie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow)
Wszelkie pytania w tej sprawie należy kierować DO PRZEDSTAWICIELI GŁÓWNEGO INSPEKTORA NADZORU BUDOWLANEGO e-mail: info-ceeb@gunb.gov.pl, tel.: (22) 661-94-54.
- informator dla właścicieli i zarządców nieruchomości (*.pdf)
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie