Miasto Siedlce realizuje projekt partnerski pn. "SPR@WNY URZĄD", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet V. Dobre rządzenie, Działanie 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałanie 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej.


Celem projektu jest wzmocnienie potencjału Miasta Siedlce oraz Miasta Ostrołęka w zakresie funkcjonowania, jakości i dostępności świadczonych usług publicznych.

Całkowita wartość projektu: 2 473 717,60 zł
Wartość dofinansowania:2 102 659,96 zł
Wartość wkładu własnego: 371 057,64 zł (wynagrodzenia pracowników, którzy biorą udział we wsparciach w ramach projektu)
Okres realizacji: 01.02.2014 r. do 30.06.2015 r.
Umowa o dofinansowanie projektu numerze: UDA-POKL.05.02.01-00-065/13-00
Beneficjent: Miasto Siedlce
Partner projektu: Miasto Ostrołęka
Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Zadania do realizacji:

• Promocja eUsług wśród obywateli.
• Podniesienie wiedzy i umiejętności pracowników samorządowych w zakresie IT.
• Wdrożenie pakietu eUsług samorządowych.
• Zautomatyzowane eUsługi dla mieszkańców.
• Uruchomienie Punktu Potwierdzającego Profile Zaufane.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny umożliwiający obywatelom i przedsiębiorcom realizację wielu spraw urzędowych drogą elektroniczną. ePUAP pozwala oszczędzić czas i pieniądze, które do tej pory trzeba było przeznaczyć na załatwienie sprawy w sposób tradycyjny.

Strona www.epuap.gov.pl to rozwiązanie umożliwiające wygodną komunikację obywatela z administracją – na miarę XXI wieku!

Dzięki platformie ePUAP wysłanie e-wniosku możliwe jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, niezależnie od miejsca pobytu (dom, praca, podróż). Sprawę wymagającą wizyty w kilku urzędach, można zrealizować w jednym miejscu, w dogodnym dla siebie czasie.

Głównym zadaniem ePUAP jest udostępnienie obywatelom jednego miejsca w Internecie, dzięki któremu możliwe jest załatwianie spraw administracyjnych bez konieczności wizyty w urzędzie.

Korzyści dla obywateli:

• dostępność wielu usług administracji publicznej w jednym miejscu,
• możliwość załatwienia spraw urzędowych przez Internet,
• możliwość wnoszenia opłat za usługi publiczne drogą elektroniczną,
• oszczędność czasu i pieniędzy.

Aby załatwiać sprawy urzędowe poprzez Internet, należy w pierwszej kolejności założyć konto użytkownika na ePUAP. Następnie, aby móc podpisywać wnioski należy zaopatrzyć się w podpis elektroniczny lub wykorzystać darmowy mechanizm autoryzacji – Profil zaufany.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelniania obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS). Dzięki profilowi zaufanemu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną.

Profil zaufany jest jedną z funkcjonalności elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). To zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania. Posiadając nazwę użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej (na które przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny), obywatele mogą załatwić wiele spraw urzędowych – np. złożyć formularz podatkowy czy założyć firmę przez Internet.

Sposób działania Profilu Zaufanego:

Profil zaufany w komunikacji elektronicznej ma takie samo zastosowanie, jak odręczny podpis w dokumentach składanych w sposób tradycyjny. Obydwie metody potwierdzają tożsamość osoby składającej dokument.

Korzystanie z profilu zaufanego to proces podobny do tego, który stosowany jest w bankowości elektronicznej przy potwierdzaniu realizacji przelewów za pomocą kodów jednorazowych.

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata, jednak jego przedłużenie nie wymaga dodatkowej wizyty w urzędzie. Obywatel może przedłużyć ważność swojego profilu bezpośrednio poprzez stronę www.epuap.gov.pl.

Profil zaufany umożliwi skorzystanie z przeważającej większości usług udostępnionych na platformie ePUAP. Listę usług można zobaczyć w Katalogu Usług ePUAP (www.epuap.gov.pl).


Aby uzyskać profil zaufany należy założyć konto na stronie www.epuap.gov.pl. W tym celu należy wejść na stronę Urzędu Miasta Siedlce www.siedlce.pl, a następnie kliknąć w tekst "e – obsługa interesanta" znajdujący się pod ikoną lub wejść bezpośrednio na stronę www.epuap.gov.pl.


Po założeniu konta na ePUAP należy wypełnić i wysłać wniosek o założenie profilu zaufanego. Kolejnym krokiem jest potwierdzenie tożsamości wnioskodawcy w Urzędzie Miasta Siedlce lub innym urzędzie pełniącym funkcję punktu potwierdzającego. Po dopełnieniu tej formalności obywatel będzie mógł załatwić sprawy administracyjne przez Internet.

Graficzne przedstawienie procedury zakładania profilu zaufanego

Korzyści ze stosowania profilu zaufanego:

• oszczędność – uzyskanie i korzystanie z profilu zaufanego nie wiąże się z ponoszeniem kosztów,
• poprawa bezpieczeństwa w porównaniu do podpisu składanego w sposób odręczny,
• niezależność od dodatkowych urządzeń – nie wymaga stosowania czytników kart, ani instalacji oprogramowania,
• możliwość załatwienia większości spraw administracyjnych przez Internet.

Posiadając profil zaufany możliwe jest na przykład:

• Korzystanie z e-usług oferowanych przez Urząd Miasta Siedlce,

• Założenie własnej działalności gospodarczej poprzez system CEIDG. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to system, który umożliwia założenie własnej działalności gospodarczej bez wycho­dzenia z domu, w ciągu jednego dnia. Osoba, która chce założyć działalność musi przesłać wniosek o wpis do ewidencji. Można to zro­bić drogą elektroniczną korzystając ze stro­ny www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl. Potrzebny jest wówczas podpis elektronicz­ny bądź jego bezpłatna alternatywa – profil zaufany.

• Załatwianie spraw w ZUS. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) udostępniona od połowy czerwca 2012 r. ma na celu ułatwienie dostępu do usług ZUS oferowanych w formie elektronicznej dla obywateli oraz przedsiębiorców. Zaświadcze­nia o niezaleganiu składek, zaświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego czy zwrot nadpłaconych składek na wniosek płatnika – te i inne usługi można załatwić z wykorzystaniem bezpłatnego profilu zaufa­nego poprzez stronę www.pue.zus.pl.

• Odebranie decyzji o przyjęciu na studia w formie elektronicznej,

• Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu służby wojskowej poprzez elektroniczne usługi Wojskowych Komend Uzupełnień (MON).

• Zweryfikowanie danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Za pośrednictwem ePUAP można załatwić wiele spraw urzędowych. Wystarczy wejść na stronę Urzędu Miasta Siedlce www.siedlce.pl, a następnie kliknąć w tekst "e – obsługa interesanta" znajdujący się pod ikoną lub wejść bezpośrednio na stronę www.epuap.gov.pl i wybrać interesującą nas sprawę oraz instytucję w której chcemy załatwić sprawę. Następnie wypełnia się wniosek, podpisuje go profilem zaufanym i wysyła do wybranego urzędu.

Jeśli jakikolwiek urząd nie udostępnia wnio­sku w wymaganej sprawie drogą elektronicz­ną, obywatel może ją zrealizować wysyłając pismo ogólne – podpisane profilem zaufanym – na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) danego urzędu. Sprawy kierowane na ESP mają taką samą ważność, jak wnioski złożo­ne do urzędu w postaci papierowej.

Pismo ogólne

Na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) została zainstalowana usługa o nazwie "Pismo ogólne do podmiotu publicznego". Umożliwia ona skierowanie pisma drogą elektroniczną do każdego podmiotu, który posiada Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na ePUAP.

Pismo ogólne kieruje się do podmiotu publicznego w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

w przepisach odrębnych nie został określony organ właściwy do określenia wzoru;

• podmiot publiczny, do którego kierowane jest podanie, żądanie, wyjaśnienie lub inna czynność w postaci elektronicznej, nie określił wzoru dokumentu elektronicznego umożliwiającego załatwienie danej sprawy w tym podmiocie;

• przepisy prawa nie wskazują jednoznacznie, że jedynym skutecznym sposobem przekazania informacji jest jej doręczenie na piśmie w postaci papierowej.

Aby skorzystać z usługi powszechnej "Pismo ogólne do podmiotu publicznego" należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl: Strona główna > Lista spraw > Alfabetyczna lista spraw i odszukać usługę o nazwie "Pismo ogólne do podmiotu publicznego".

W ramach projektu "SPR@WNY URZĄD" wdrożone zostaną w Urzędzie Miasta Siedlce przede wszystkim następujące, w pełni zautomatyzowane, e-Usługi zintegrowane z platformą ePUAP:

• Deklaracja na podatek od nieruchomości
• Deklaracja na podatek rolny
• Deklaracja na podatek leśny
• Deklaracja gospodarowania odpadami
• Wniosek o zmiany w budżecie
• Wniosek w sprawie zwrotu nadpłaty opłaty skarbowej
• Wniosek o rejestrację /aktualizację/ usunięcie domeny internetowej

Co to znaczy w pełni zautomatyzowane?

Oznacza to, że wdrożone e-Usługi będą świadczone są w sposób wymagający niewielkiego udziału człowieka, zdalnie – bez obecności dwóch stron w tym samym czasie.

Wdrożone zostaną także inne eUsługi świadczone przez Urząd Miasta Siedlce poprzez platformę ePUAP:

• Ustalenie numeru porządkowego.
• Wydanie wypisu /wypisu i wyrysu/ wyrysu z ewidencji gruntów i budynków.
• Przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
• Udzielenie bonifikaty w opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.
• Zaświadczenie o niezaleganiu w płatnościach podatków lokalnych.
• Zwrot opłaty skarbowej.
• Zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników.
• Zaświadczenie o przeznaczeniu działki w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego.
• Zaświadczenie o przeznaczeniu działki w obowiązującym studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siedlce.
• Wniosek o wydanie zaświadczenia o zgodności lokalizacji magazynu z ustaleniami miejscowego planu.
• Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę.
• Zezwolenie na lokalizację zjazdów indywidualnych/publicznych.
• Wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego ulicy w celu stawienia reklamy.
• Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej i imprezy masowej sportowej.
• Wydanie Karty Dużej Rodziny (program rządowy).
• Objęcie wydarzenia honorowym patronatem Prezydenta Miasta Siedlce.
• Wyrażenie zgody na użycie herbu/logotypu Miasta Siedlce.
• Rejestracja - czasowa rejestracja - wyrejestrowanie samochodu.
• Przewozy drogowe na potrzeby własne.
• Wydanie karty wędkarskiej.
• Rejestracja sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
• Zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów.