Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. onieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r., poz. 945) od 1 stycznia 2016 r. Miasto Siedlce zapewnia dostęp do nieodpłatnej pomocy prawnej.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów
odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej
jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w
ciągu ostatniego roku.
Osoba uprawniona przed uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zobowiązana jest do złożenia
pisemnego oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej
pomocy prawnej.
Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej
działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o
niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.
Każdy przypadek udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej jest dokumentowany w karcie nieodpłatnej pomocy prawnej.
W
karcie podaje się informacje dotyczące zgłoszonej sprawy i udzielonej
pomocy, dziedziny prawa, której dotyczyła pomoc, kategorii sprawy, formy
udzielonej pomocy, czasu poświęconego na jej udzielenie i liczby wizyt
osoby uprawnionej w tej samej sprawie, ogólnych informacji o osobie
uprawnionej dotyczących wieku, płci, wykształcenia, dochodu,
gospodarstwa domowego i miejsca zamieszkania, oraz danych dotyczących
punktu, osoby udzielającej pomocy i daty jej udzielenia.
Karta pomocy
zawiera część obejmującą opinię osoby uprawnionej o udzielonej pomocy.
Za zgodą osoby uprawnionej wypełniana jest ta część karty pomocy.
W
karcie pomocy nie podaje się danych osobowych osoby uprawnionej. Karta
pomocy jest dokumentowana drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, lub
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
- sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
- nieodpłatną mediację, lub
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
- Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
- działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji;
- nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego;
- nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
- przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
- przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
- przeprowadzenie mediacji;
- udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny
organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub
postępowania mediacyjnego; zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w
relacji stron występuje przemoc.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej funkcjonujące w Siedlcach:
Miejsce świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej | Dni świadczenia pomocy |
Godziny świadczenia pomocy |
Urząd Miasta Siedlce | poniedziałek | 12.00 – 16.00 |
Biuro Obsługi Interesantów |
wtorek | 8.30 – 12.30 |
Skwer Niepodległości 2 | środa czwartek piątek |
11.00 – 15.00 9.00 – 13.00 11.00 – 15.00 |
|
poniedziałek - wtorek | 12.00 – 16.00 |
ul. Krystyny Osińskiej 6 |
|
8.00 – 12.00 |
Punkt przy Skwerze Niepodległości jest obsługiwany przez adwokata
(w co drugi poniedziałek w godz. 12.00-16.00, we wtorki w godz.
8.30-12.30, we czwartki w godz. 9.00-11.00) i radcę prawnego (w co drugi
poniedziałek w godz. 12.00-16.00, we środy w godz. 11.00-15.00, w
piątki w godz. 11.00-15.00).
W 2022 r. w punktach zlokalizowanych na terenie Miasta Siedlce
będzie świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz będzie
prowadzona nieodpłatna mediacja.
Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego funkcjonujący w Siedlcach:
|
Dni świadczenia pomocy |
Godziny świadczenia pomocy |
Urząd Miasta Siedlce |
poniedziałek - wtorek | 8.00 – 12.00 |
ul. Krystyny Osińskiej 6 |
środa - piątek |
12.00 – 16.00 |
Punkty zlokalizowane przy ul. Krystyny Osińskiej są prowadzone przez Stowarzyszenie SURSUM CORDA z siedzibą w Nowym Sączu.
Nieodpłatna pomoc prawna jest udzielana osobom uprawnionym według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie w Wydziale Bezpieczeństwa i Spraw
Społecznych Urzędu Miasta Siedlce pod nr tel. 25 794-37-80 w godz.
8.00-16.00. Możliwe jest również dokonanie zgłoszenia drogą
elektroniczną e-mail:
wbs@um.siedlce.pl oraz za pośrednictwem strony internetowej przeznaczonej do zapisów: https://np.ms.gov.pl/zapisy.
Jest również możliwość rejestracji poprzez złożenie w Urzędzie Miasta Siedlce za pośrednictwem e-mail: wbs@um.siedlce.pl
lub w Biurze Obsługi Interesanta, przy Skwerze Niepodległości 2,
wniosku o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem.
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19, o
których mowa w art. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych
rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi
sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095, ze zm.), zachodzi
konieczność udzielania porad za pomocą środków porozumiewania się na
odległość.